KristianH Startet 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2012 Hei! Har påført min originale Yamaha propell noen skader, og ønsker derfor å benytte anledningen til å bytte til stålpropell. Motoren er en Yamaha 40 HK 4 takt. Modellnummer: F40BET Det som er viktig for meg er økt toppfart og samtidig senke forbruket. Er klar over at det ikke er store forskjellene på en så liten motor, men det er da noe. Har sett litt på Ballistic, men jeg vet ikke hva som passer motoren min best. At propellen er rimelig er også veldig viktig. Motoren står forøvrig på en GRP 425. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Tips!Ta kontakt med ing.firmaet Progres.Da kan du få en nøye utregning av dia og stigning på din nye Ballistic. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 hva slags dimensjon er det på propellen du har nå, og hva får du av turtall og fart? Hadde en F40 på en Bella 440R , 11 1/8x13 std alu som ga 6000 omdr / 31 knop på gps med kun meg i båten. Den propellen hadde veldig godt grep i vannet, kunne tilte ut masse samt heve motoren flere hakk uten at den tok luft. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ballistic har kun 2 modeller til denne, 13' og 15' Min erfaring på denne størrelsen motor er at disse har for liten diameter og bladareal, slik at den kommer til og få for høyt turtall. Turbo er et godt alternativ, likeledes Power Tech. Sistnevnte i SCR-utgave er i midlertid mer tungdrevet, slik at du bør gå 2' ned i stigning ift f.eks Turbo. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 som rago nevner, mange av stål propellene i denne klassen har bare 10.5" diameter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KristianH Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 hva slags dimensjon er det på propellen du har nå, og hva får du av turtall og fart? Hadde en F40 på en Bella 440R , 11 1/8x13 std alu som ga 6000 omdr / 31 knop på gps med kun meg i båten. Den propellen hadde veldig godt grep i vannet, kunne tilte ut masse samt heve motoren flere hakk uten at den tok luft. Er usikker på hvilken dimensjon det er, men skal sjekke det i morgen. Siden propellen har fått seg noen skader er ikke turtall og fart slik som det var før den ble skadet. Slik det er nå, så er turtall på rundt 5800 og toppfarten ca 28 knop. Før skaden var turtallet 5500, men jeg fikk aldri testet toppfarten. Produsenten oppgir denne til å vere 33 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 dim. står gjerne i bosset (navet) , hvis du bare fikk 5500 før så tipper jeg det er noe sånt som 11 1/8x14" (også uvanlig at du får mer turtall etter skaden , tyder på at du har mye mer slipp enn du skal ha..) Jeg ville hatt propell som gir turtall opp mot 6000 på fullt, med kun deg i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KristianH Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Mulig det ikke var 5500 på maks turtall, men det er det jeg kan hugse å ha sett. Hadde bare kjørt ett par turer da jeg fikk skaden. Dimensjonen på propellen er: 11 1/8x13 Hvilken stålpropell vil dere da anbefale meg? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 (redigert) det blir jo litt mer gjetting når du ikke har tutrall/toppfart med org propellen i god stand. Tror kanskje jeg ville prøvd el stål prop med 14" stigning , + evt. å heve motoren ett hakk dersom den er lavt montert Hvor mange timer har du på motoren forresten, og hvor i landet befinner du deg? Redigert 23.Mai.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KristianH Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Takk for all hjelp! Skal undersøke litt mer. Motor har gått 52 timer, og jeg befinner meg i Sogn på vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
KristianH Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Ballistic har kun 2 modeller til denne, 13' og 15' Min erfaring på denne størrelsen motor er at disse har for liten diameter og bladareal, slik at den kommer til og få for høyt turtall. Turbo er et godt alternativ, likeledes Power Tech. Sistnevnte i SCR-utgave er i midlertid mer tungdrevet, slik at du bør gå 2' ned i stigning ift f.eks Turbo. Hvilken av turbo propellene på denne siden er det som passer til min motor? http://www.winracepropellers.no/?side=steel Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 den øverst til høyre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KristianH Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Diameteren er ikke for liten? Og hvor finner jeg stigningen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 mer info her: http://www.turbo-props.com/products/turbo-hot-shot-series_hs1 (ser den nå også er kommet i 11 3/4 diam. mulig det blir i største laget...?) Beste er vel å ta en telefon til winrace og høre hva de anbefaler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GunR Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Tror ikke det er plass til 11 3/4" diameter, har samme motor, og det er ikke mye plass opp til antikavitasjonsplata (antiventilasjonsplata?). Har nevnt et par ganger før at jeg byttet en Ballistic som bare vispet vann, til en Apollo med grep.. Mulig at kanskje på denne båten vil en Ballistic funke, da den er raskere (og lettere?), enn båten min. De nevnte firmaene i tråden her vet sikkert bedre enn de fleste hva som er bra. Sitér dette innlegget Link to post
KristianH Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Tror ikke det er plass til 11 3/4" diameter, har samme motor, og det er ikke mye plass opp til antikavitasjonsplata (antiventilasjonsplata?). Har nevnt et par ganger før at jeg byttet en Ballistic som bare vispet vann, til en Apollo med grep.. Mulig at kanskje på denne båten vil en Ballistic funke, da den er raskere (og lettere?), enn båten min. De nevnte firmaene i tråden her vet sikkert bedre enn de fleste hva som er bra. Hei! Hvilken apollo propell byttet du til? Og hvilke resultat fikk du med den i forhold til den originale aluminiumspropellen? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Byttet til en 10 1/8x13, det står også 993406 på den. Vet ikke om det er modellen eller serienummer.. Fikk cirka 1 til 2 knop på topp, men har mistet noe skyvekraft når vi skal i plan med full båt. Men har gjort flere endringer på samme tid: Hevet motoren 2 hakk, og har også montert hydrauliske flaps. Skyvekrafttapet tenker jeg kommer fra at propellen er en tomme mindre i diameter, toppfarten tenker jeg kommer fra det bedre grepet i stålpropellen, den er også cuppet. Det er samme stigning på originalen som på den nye. Jeg kunne ikke hevet motoren uten å bytte til stål, originalpropellen ga bra fart, og bra skyv opp i plan, men jeg kan trimme ut mer nå, selv med motoren hevet to hakk. Å få båten i plan er ikke noe problem, takket være flapsene, som også gir mye roligere gange i litt bølger, og gjør at alle kan sitte der de vil.. Sitér dette innlegget Link to post
KristianH Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Takk for all hjelp! Tror jeg prøver en propell fra Turbo, så får vi se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.