Pescador1 Startet 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2012 Så å si alle propeller fremstilles i dag i metall- Finnes det noen grunner til å ikke fremstille ( og bruke) disse i armert polymer eller kompositt , eller er det bare gammel vane det å kun bruke metall? Bare lurer... Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) De er ikke formstabile under belastning. Det har vært noen forsøk på dette opp i gjennom årene, siste er vel Pro Pulse til påhengsmotorer. Lavere hastighet og høyere forbruk var vel konklusjonen i en test i BM for noen år siden... Redigert 21.Mai.2012 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Pescador1 Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Det er egentlig litt merkelig utfall av testen, nå man tenker på at både helikopter og fly bruker kompositt propeller med stor hel, med betydelig høyere fart og atpåtil med drivstoff besparelse. Jeg tror det gjelder å kontruere disse til formålet, for å tåle vannmotstand og ikke kun "kopiere- etterlikne" de tradisjonelle metallpropeller. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 er vel litt forskjell om en propell skal gå i gass eller i væske.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pescador1 Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ser poenget men i teori hadde det gått an å konstruere en propell til å yte i væske. Men, men , i teori går det også an å fange en flue med lasso, gjør det i praksis ... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Det hadde heilt sikkert gått utmerket an å lage propell i fancy materiale type nevnte helikopterotor meen så var det kostnaden da. Eg skal ikkje være bastant men eg vil anta et slikt propellblad er någet stivt priset for hvermansen. På den annen side kan man si at tidligere fly hadde jo propell laget av tre ;p ProPulseproppene var nå bare noe leamikk uten særlig stivhet som de faktsik reklamerer med som en bra ting.. Redigert 21.Mai.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Nå er vel vekt av stor betydning mens pris er av relativt mindre betydning for flypropeller sammenlignet med båtpropeller. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Har jo denne da.... Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Det hadde heilt sikkert gått utmerket an å lage propell i fancy materiale type nevnte helikopterotor meen så var det kostnaden da. Eg skal ikkje være bastant men eg vil anta et slikt propellblad er någet stivt priset for hvermansen. På den annen side kan man si at tidligere fly hadde jo propell laget av tre ;p ProPulseproppene var nå bare noe leamikk uten særlig stivhet som de faktsik reklamerer med som en bra ting.. Dagens polymer materialteknologi , og ikke minst utvikling innen fremstilling av støpeformer og deler, gjør det mulig å produsere til kost som er rimeligere (billigere å fremstille)en metall propeller. En ting som også teller en god del er at råvareprisene på så å si alle typer metaller stiger og stiger, for å ikke glemme energiprisen som smelteverker og støperier nå også har merket...Tradisjonell metallstøping gir ikke presisjonsdeler heller, presisjonen kommer av etterarbeid. Polymerteknologi gir så å si 100% presise deler fra 1. støp Det meste ble laget i "gamle dager" med material og prosessteknologi som man hadde da, og det meste ble laget i tre. Regner også med at det ble en god del diskusjoner når man gikk over til nye materialler og prosesser. Historien viser også at mange store bedrifter gikk konk fordi de hold på "godtkjente" tekniker. Fra seil til damp osv . Regner med at en god del trebåtbyggere,skiprodusenter,fiskestangprodusenter, osv. var de som gjorde størst motstand når armertfiber begynte å se lyset. Vi har nok kunnskap og bedriftkompetanse i Norge til også å bringe frem og utvikle propeller i nye materialler som overgår det tradisjonelle. Det som koster er dett å utvikle seg frem , og ikke minst å overbevise "hvermannsen" om å ta i bruk det nye som kommer... "Det gamle og tradisjonelle er best til det motsatte er bevist" Det koster og det tar tid å bevise massene. Redigert 22.Mai.2012 av Pescador1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 komposittmaterialer er fine greier, ingen tvil om det. Men de må brukes slik at man drar nytte av materialets egenskaper. Feks ved å beregne hvor styrken trengs , slik at delen blir sterk hvor det trengs - og mye lettere enn tilsvarende i metall. Har mine tvil for at det egner seg like godt til tynne blader som i f.eks en stålpropell... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Ser poenget ditt, Pescador1. Det jeg tenker i forhold til argumentene dine, er at dette burde "fødes" av ingeniørene som lager skipspropeller. Disse er mer saktegående og må i teorien motstå store krefter. Besparelsen i forhold til metaller som benyttes i dag hadde vært store. Videre eliminerer man induksjonen av spenning gjennom bladene og gjennom det en kilde til korrosjon. Redigert 22.Mai.2012 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
trulsant Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Fly/helikopterproeller har gjerne en kjærne av luft, slik at bladet kan være oppblåst som en vinge. Om de er laget av metall eller kompositt, er det huden som er i disse aterialene, og siden plass ikke er noe issue, og kompositter er sterkere ift vekt enn metall, så er det ett godt valg i lufta. Ett stålblad vil være sterkere/mer formstabilt enn kompositt gitt samme volum, iallefall om en tar litt pris inn i regnestykket. Karbonfiber kan en nok få til å bli stivt og sterkt, men karbonfiber tåler ikke allverden av slag før de knuser, og det er det jo kjekt om de tåler i en båt, må tåle litt hopping, svak grunnberøring etc. Og prosessen med å støpe en sterk propell i karbonfiber+epoxy er ikke helt billig den heller. Karbonfiber trekker dessuten vann, er som sugerør i microskop, og er avhengig av å ligge i lim/epoxy for å ikke gjøre dette. En liten dkade, og de trekker vann, og må repareres...gratis, neppe... Propulse prop tror jeg er laget i fiberarmert smelteplast, og produksjonsprosessen er mye enklere. TA Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 http://www.compositecarbonfiberprop.com/ Move out of the "Bronze age" and into the "Space age" Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Space-age ervel ikke akkurat kjent for å være rimelig...! TA Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 flypropeller og rotorblad er ganske tykke, og har fortsatt stål i tykke/fremre delen. Kompositen er i bakkant for å avslutte den aerodynamiske profilen i området som ikke er så belastet. En propell flekser ganske mye avhengig av turtall. Og et rotorblad, vel er ikke så veldig stivt det heller: Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
hanto1 Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Testet en "kompositt" propeller en sesong for ca 20 år siden ( på en 40 hk 2-takt) Dette var en fast propell / prototype. Fikk litt mindre toppfart, men støy virket lavere / lunere og gearskiftet var silkemykt. Med dagens materialer burde de kunne lage noe som var bra, men om det er noe marked for dette aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.