Jump to content

Impeller krasj, VP AQ115 (B20)

zainka

Recommended Posts

Så var det min tur. Impeller krasj så det holder. Impelleren lå i tusinde biter inne i huset sitt. Heldigvis var vi på vei inn etter årets første tur, og B20'n tåler litt varme. Ikke alle som gjøre det...

Hadde en lang og god tur mellom holmer og skjær i rolig gange i grimstads skjærgård. Temperatur og andre driftsparametre var fin fint hele veien. Ingenting unormalt. Så midtfjors på vei hjem planet vi i ett minutt eller så og roet ned inn mot havn. Da var det plutselig like før nåla på temperatur måleren for kjølevannet knakk i to mot endestoppen.

Lusket oss stille inn i båsen og fikk roet ned, før feilsjekk begynte. Var litt spent siden kjølevans intaket ble byttet i år, men ingen fremmed legemer var å finne i filteret før impelleren. Slangen fra impeller huset var imidlertid svart invendig og tanken gikk til den som bodde i nevnte hus. Fikk åpnet opp og ut ramlet en mengde biter av svart knust gummi.

Fikk pirket ut det meste, men antar resten av systemet må renskes på ett vis. Min gammle svigerfar fra russland har sine egne måter. Han er teknisk ingeniør og har bygd slike båter du sjelden ser .... ehem ... og foreslår å tømme kjøleanlegget for så å kjøre trykkluft gjennom i revers. Koble seg på i bakkant ett sted mao.. 3bar maks. Hvordan høres dette ut for dere. Må bare si at han har lang fartstid i emnet og har sett hva han besitter av kunskap, stooor respekt, men akkurat dette hadde jeg ikke hørt om før.

Høres for såvidt greit ut men kan det gi implikasjoner av uforutsett art?

Tenkte kanskje jeg burde åpne oljekjøleren... blir det mye søl av slikt?? Bør kanskje skifte pakninger da.

Det som er merkelig er at impelleren ble skiftet midtsessong sist år og alt fungerte utmerket. Den gammle var slitt. Vinterkonsevering ble foretatt med 50/50 vann og ... nå skrev jeg nesten kloakk, altfor sent dette her for meg, men jeg mener frostvæske. Impelleren var ny i org pakning, og fulgte båten for fire år siden når jeg kjøpt'n. Men tror den ble handla på biltema og følgelig mistenker jeg dårlig gummi kvalitet, eller den har ligget for lenge. Er impellere ferskvare`? Leste også ett sted at Volvo ikke anbefaler at impellere bades i frostvæske siden det kan gi sprø gummi. Erfaringer på det???

Noen tips for hvordan renske kjølesystemet etter impeller krasj?

Ble mange spm. dette, men håper noen kan svare/hjelpe...

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Tja, si det. Det er jo nytt intak, kan være at det kommer luft i systemt slik at suge effekten blir for liten og dermed så kommer det for lite vann. Nok til å kjøle motoren ved lavt turtall, men ikke når jeg drar på.

Impeller pumpene baserer seg jo på en viss vakuum effekt og med dårlige tettinger så blir vakumet for svakt. Tror vi er inne på noe nå. @$£#%¤" Luft gir vel og dårlig "smøreeffekt".

Må innrømme at impelleren ikke var i tankene når nytt kjølevannsintak blir satt inn. Sigh. Er vel lov og bli litt forbannet på seg selv nå. Skjønt, vet jo ikke med sikkerhet at dette er årsaken. Det sprudlet og sprutet i sjøvannsfilteret og alt så greit ut. SUKK SUKK og DOBBELT SUKK.

Fruen ble ikke bare blid. Nå skulle jeg flytte fokuset bort fra båt og hjelpe til i hagen, men jeg klarte å ødlegge det opplegget gitt!

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...