mikkel Startet 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2012 Har kjøpt en propell som viser seg å være 2-3 tommer for stor for min motor (diameter). Så nå lurer jeg på om noen har noen tanker/erfaringer rundt å kutte litt på hver side for å få korrekt diameter? Antar at en viss grad av nøyaktighet og litt avbalansering i etterkant er på sin plass, men bortsett fra det bør det vel la seg gjøre? Eller...? Mikkel Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Hadde jeg ikke gjort selv i hvertfall. Skal lite til for å skape ubalanse. Det gjelder uanset om du skal ta ned stigningen eller diameter Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Det ville kanskje la seg gjøre hvis du kunne spenne opp propellen i en dreiebenk og spenne fast slipemaskinen i benken slik at propellen ble kuttet helt sirkulært. Jeg forstår av innlegget ditt at propellen skal på en påhenger. Disse propellene har høyt turtall, og bare en ørliten ubalanse vil ganske raskt ta knekken på både lager og simmerring. Avbalansering krever presisjonsinstrumenter og vil nok bli en kostbar affære. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Styr unna hvis du ikke har spesialkompetanse på dette ....blir bare tull av det ....resultat propell med feil virkningsgrad og i verste fall havari i gearhus Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Nei, hvis det ikke dreier seg om bare en to -millimeter- da burde du i hvert fall ikke gjøre det. Propellblader er ikke bare et stykke metall som er bøyet, men er beregnet på hvert eneste centimeter. Det er ikke bare diameteren som måtte tilpasses i så fall men også bladforholdet mht. bæretall, inn og ut vinkel, riktig kanteform for å forhindre kavitasjon, m.m. Et lite feil på det ødelegger propellen fullstendig. En burde da heller gi den bort for å tilpasse den riktig, fordi det er vanligvis ikke dyrere enn 1/3 av nyprisen. F.eks. kan mange propell også presses opp eller ned om en to tommer i stigningen. Er båten ikke hurtiggående da kan dette også hjelpe for å forbedre a) turtall og b) trykket som en får inn i vannet som ofte forbedrer manøveregenskaper mens også motor og gir får avlastning som også kan spare mye drivstoff. Hvis ikke dette er aktuell for deg da er det bedre hvis du bare selger propellen for så å kjøpe en som passer. Forhandlerne hjelper deg for å finne den rette, spesialister tilbyr ofte også at man kan prøve propellen i en to dager slik at man kan bytte den til en som passer bedre. Å kutte den gamle blir definitiv ikke noe gevinst over mer enn en stykke av hele linjen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mikkel Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Da takker jeg for svar - dere har allerede skremt meg ifra hele prosjektet. Skal heller gi beskjed hvis jeg kommer på andre skjøre ideer.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Hva slags propell er det snakk om? Mener å huske at det var et verksted i området ditt (Hundvåg?) som reparerte propeller, du kunne jo sjekket litt der Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bernt Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Klipp papir bit av det ferdige bladet og bruk som mal til de andre , Men den burde vært avbalansert på en aksel som gikk veldig lett rundt . Som i ett avbalangserings apparat ! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Har tatt av diameter på propell men en god del mindre enn det du tenker deg. For å tilpasse vanlig propellutførelse til en (slepe)dyse så ble dette gjort. Fungerte helt ok i mange tusen timer etterpå, i alle fall så lenge som en Perkins 4236. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Er nok litt enklere å få til på saktegående snekkepropeller, men ikke på disse turtallsvispene.... er snakk om en helt annen fart på rotasjon da med tanke på kavitasjon etc. En tlf til en som tilpasser propeller så tenker jeg du får samme svaret der Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bernt Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Nå er vel ikke denne verden så avansert ! De som er propellmakere har maler i stål eller glassfiber som de banker etter ,(eller pålegg sveiser ) Men de avbalanserer etter på. Hvor mange er det ikke som kjører med bøyde eller hakkete propeller uten at de får problemer ! Redigert 22.Mai.2012 av Bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Kjøp en korrekt propell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.