Jump to content

Spangereid kanalen


Ingar

Recommended Posts

Det jobbes videre med kanalen, nå mangler det 7-8mil. av totalen på 35.4mill.

Artikkel i gårsdagens avis.

 

Den inneholdt også dette kartet av det de mener er den opprinnelige kanalen fra 700 tallet (Vikingetiden).

Den var 500m lang, 11-12m bred og 2 meter dyp :

 

Bilde

 

Har enda ikke sett noe kart som viser hvor den nye kanalen vil gå, men slik jeg skjønner er området rundt Kjerkevågen båndlagt som fri-området og kanalen vil derfor starte ved Båly i Njervefjorden.

Dette gjør at den blir 200m lenger enn den opprinnelige.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en side om kanalen der det er samlet mye om det som er skrevet om kanalen. Denne siden heter www.spangereidkanalen.no.

Her finnes det også en del skisser og bilder. Samt en stor samling av linker til artikkler skrevet om dette prosjektet. Dette kan bli en virkelig attraksjon i denne regionen.

Her er noen bilder :

Bilde

Bilde

Bilde

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Synes dette er veldig spennende og bra er det at det nå ser ut som om det kan bli realisert. Tror det kan bety veldig mye for Spangeried men kanskje mest for Farsund. Med den flotte skjærgården må østlendingene skjønne at de ikke må snu i Kristiansand men ta turen til Mandalsskjærgården og videre til Farsund.

 

Bare dumt det ser ut til at seilbåter ikke skal kunne komme gjennom. Store deler av flåten er jo i dag flybridgebeist og seilbåter, så god friseilingshøyde må være et must. Håper i alle fall ikke det blir som Eidekanalen på Hidra med broer på 3 meter. Vippebroer burde de spandere!

Link to post
Share on other sites

Med den flotte skjærgården må østlendingene skjønne at de ikke må snu i Kristiansand men ta turen til Mandalsskjærgården og videre til Farsund.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, nei, nei! Herlighetene vest for Kristiansand må holdes hemmelige, slik at vi som kommer vestenfra får ha det for oss selv!! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei, nei, nei!  Herlighetene vest for Kristiansand må holdes hemmelige, slik at vi som kommer vestenfra får ha det for oss selv!!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Sant nok!

 

Men de senere årene har det i alle fall i Mandalsskjærgården blitt færre og færre utenbys båter som ligger i uthavnene. De er fulle av folk fra strekket Kr.Sand til neset mens Bryggegada er full av de utenbys båtene. Virker som om de som reiser på båtferie når har så store båter at uthavnene blir for små og har for dårlig med fasiliteter som strøm etc.

 

Uansett blir det topp med kanalen selv om jeg synes det er kjipt å ikke komme gjennom med mast!

Link to post
Share on other sites

Det mangler altså noe på at den er fullfinansiert. Den lokale venneforeningen vurderer å sette i gang en kronerulling for å bidra til med å komme i mål.

 

Det er jo faktisk vi som har båter som virkelig vil dra nytte av denne nye kanalen.

 

Kunne det være en ide at vi som medlemmer av baatplassen hjalp dem med å få dette realisert ?

 

Rent praktisk kunne vi for eksempel bare få oppgitt bankgirokontoen til en slik innsamlingsaksjon,eller organisere det som et samlet bidrag fra baatplassen.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Nei, nei, nei!  Herlighetene vest for Kristiansand må holdes hemmelige, slik at vi som kommer vestenfra får ha det for oss selv!!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det hadde vært for ille om hele Einarsneset i vestenden av Lomsesanden skulle bli allemannseie! :wink: Til nå er det bare noen fastboende Listafolk og innvidde turister som har oppdaget denne perlen med 12-14 små sandstrender og krystallklart vann. Fant stedet første gang i 1975 som elev på "Luftforsvarets sommerleir for gutter, såkalt rekruttskole" på Lista Flystasjon som bror min skrev på et brev.

 

Vi har som mål denne sommeren å komme oss fra Palmekysten og vestover rundt neset for å oppleve gjestehavna i Farsund pluss å komme til Einarsneset sjøveien. Til nå har vi lagt oss inn på Lomsesanden og spasert ut.

 

Det er greit å ha båd på Sørlandet! Og enda greiere med Spangereidkanalen!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Nå er utbyggingen vedtatt! Sommeren 2007 skal det være mye tryggere å komme seg forbi Lindesnes for småbåter.

 

Avisa Lindesnes skal komme med flere oppdateringer om saken i løpet av dagen. Fædrelandsvennen skriver også om saken i dag.

 

NRK Sørlandet melder også at områder vest for Lindesnes skal innlemmes i Skjærgårdsparken og utstyres med fortøyningspåler, søplestativ og enkelte toaletter.

 

Kanskje båttrafikken kan fordeles litt bedre, så køkjøringa i Blindleia kan reduseres?

 

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Skal ned i Sogneskjærgården til sommeren,men ser at kanalen ikke blir ferdig før 07 så da får vi spare den godbiten til en senere tur.

Men vet dere noe om seilingshøyde? Ser at den blir mellom 13 og 20 meter bred så den virker jo romslig nok. Er det fine plasser på innsiden. Tenker da på uthavner og badeplasser. Vel nå er vel ikke sydspissen av landet vårt kjent for å ha det varmeste vannet men inne i den fjorden blir det kansje bedre.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

http://www.spangereidkanalen.no.

 

Kort om Spangereidkanalen

 

Kanalen vil bli ca. 800 meter lang og strekke seg fra nye Bålyhavn

til Lenefjorden.

Bredden vil variere fra 12 til 16 meter

Det vil bli to bilbroer med fortau, en egen gangbro i sentrum,

samt gang og sykkelsti langs hele kanaltraseen.

Seilingshøyde for båter i størrelsen 35-40 fot

Link to post
Share on other sites

Artig prosjekt. Bare synd at de begrenser fri seilingshøyde til 4.5m. Ser at de beregner båter opp mot max 35-40 fot, men en god del av dem er høyere enn max-høyden. Utviklinga går vel stadig mot større og høyere?. Vel, uansett har det nok vært en vektlagt faktor under planlegginga, men ett sted måtte vel grensa gå. Synd for oss som rager litt ekstra og dere med mast, men sånn er livet; vinner litt her og taper litt der.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Det er sikkert mange som kommer til å glede seg over kanalen.

Men for oss seilbåt eiere er det en skuffelse at vi ikke kan benytte den.

 

Å bygge broer som kan åpnes var for dyrt for prosjektet.

I stedet for 1 bro som kan åpnes eller høybro blir det bygget 3 faste lavbroer,

noe som egentlig er bortkastet, på en strekning som er kun 800 meter.

Når kanalen først er bygget, kan det jo hende at det en gang i fremtiden blir ordnet på.

 

Lykke til - åkke som !!

 

Mvh

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...