Jump to content

Spangereid kanalen

Ingar

Recommended Posts

Flott at kanalen blir gjennåpnet og vil nok skape liv og røre og butikk for de lokale.

Men synd og dumt at man ikke tar hensyn til seilbåter, litt merkeligt også, seilbåtsalget er jo i skuddet som aldri før og det måtte jo vært bedre å kunne tatt "hele" markedet enn bare halve.

Geir T håper du har rett at de endrer etter hvert, men jeg er pessimistisk der, å rive tre broer å bygge en ny blir nok for kostbart.

En åpne eller svingbru ville jo vært en severdighet i seg selv - vi har ikke så mange av dem i Norge.

• 3 måneder senere...

Det sørligste punkt av Norge et et skjær som ligger litt vest for Lindesnes

..snip..

Dette er ikke riktig.

Det sydligste punkt i Norge er et skjær som ligger sør for Odd i Mandal kommune, ØST for både Lindesnes og Ryvingen fyr. Skjæret heter Pysen, og det sydligste punktet som er over sjøkartets 0-linje har posisjon N 57°57'515 Ø 7°33'864.

Det sydligste punktet på fastlands-Norge etter at Lindesneshalvøya eventuelt blir en øy som følge av kanalbyggingen, mener jeg må være odden som går ut mot Skjernøysundsbroa i Mandal. Posisjon 58°00'216 Ø 7°30'772 (380 m SV for skjæret hvor den tragiske dødsulykken skjedde for 14 dager siden).

Før kanal-utbyggingen ligger uansett Norges sydligste bolighus i Mandal, på Skjernøy. Men her bor altså øyboere - og ikke fastlandsboere. Norges sydligste fyr er Ryvingen fyr i Mandal.

Douro: Det har du helt rett i !!

Pysen er 1 meter lenger syd enn Kråga. ( Kråga ble regnet som det sydligste pkt, helt til ny måling på 90-tallet )

Skjernøysund blir Norges sydligste fastlands-pkt.

Dette skal vi i Mandal utnytte og minne Lindesnes kommune på titt og ofte !!

Men blir kanalen ferdig ? Den ene grunneieren som aldri har blitt kontaktet nekter jo å selge ??

Tenker du ekspropiering ?

Ja, men liker ikke ordet så derfor tar jeg det ikke i min munn! :wink:

Noen vil vel også kalle det for tjueri, overgrep, udemokratisk, svindel, landeveisrøveri osv, men det er kanskje å gå litt langt?

I alle fall er det et begrep som kan lage ganske store spenninger i den sittende regjering! :rolleyes:

Vel, vel, nå blir jo dette en kanal kun for folk med motorbåter begrenset oppad til to etasjers høyde og ingen seilbåter, ja kanskje med unntak av han med "den rare seilbåten" for han vipper vel masten ned ganske raskt?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
Flott prosjekt,

men hvorfor må de lage 3 broer!! på 800 meter, 2 bilbroer med gangfelt og en gangbro!! det blir ca 250 meter mellom hver bro!! kunne de ikke heller lage en høy bro som også de med mast kunne gå under.

Jeg lurte også på det og spurte de som steller med det.

Iflg. leder i styringsgruppen for kanalen, Kai Osestad, er årsaken at en høybro ville fordyre prosjektet så mye at det ikke ville la seg realisere.

Tror nok også at man i størst mulig grad forsøker å bevare eksisterende veier/adkomster for å få mest mulig "good-will" blandt de berørte.

Men det er trist at kanalen ikke vil kunne brukes av oss seilere. :sad:

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

• 1 måned senere...

Regner med kanalen er ferdig til sommeren....eller ?

Nå har de jo "ryddet" litt opp i de privates eiendommer, så da er det jo bare å grave ivei....

Uansett, så er jo ikke dette en plass vi med pinne kan ferdes...

Men vi i Mandal har jo endelig fått Norges sydligste fastlands-pkt, i tillegg til Pysen.....

• 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...