Bjelman Startet 22.Mai.2012 Del på Facebook Startet 22.Mai.2012 Har en Hydrolift T20 m. 225 Yamaha, motoren er montert høyt, står ca 10cm over speilet. (Altså ca 10 cm over der hvor den ville hunget på speilet) Motoren pisker luft når jeg planer , så mye at jeg må slakke av akkurat når den begynner å plane. I ca 60 knop begynner båten å wobble , noe som gjør at det er ikke tilrådelig å kjøre fortere. Har sett youtube-videoer der båten lik båt ligger helt stabilt i 64knop (ifølge videoen) Er det normal med denne wobblingen (som er veldig ubehagelig) eller kan det komme av for høy motor montasje? -- Mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Ofte monteres motorene noen cm til styrbord side på akterspeilet for å motvirke u-balanse i båten skapt av propellmomentet. Denne u-balansen komme spesiellt frem på smale båter med krapp v-bunn, sånn som din båt. Jeg hadde en 21 fots scand formel med 225hk yamaha. På den monterte jeg motoren 4cm til styrbord side, da ble den roligere å håndtere. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Hvilken propell har du montert på motoren? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Thorlyn Svart 22.Mai.2012 Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Har du trimflaps? T20 uten trimflaps er ikke lett og ungå wobling med.. Du skal være flink med oppsettet for og få T20 til og gå pent over 60 knop.. i tillegg er 225hk ganske topptung som kan forsterke problemet. Propellvalg som Weber nevner er meget viktig.. har du høy rake så vil båten til siden og starte og woble. Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bjelman Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Står på en 14,5" x 25" Mirage stålpropell, propellen er for liten.. får minst 6500rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Bjelman Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2012 Har ikke flaps , kanskje jeg skulle hatt meg det.... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 du vil få NY båt med Hydrauliske flaps.. snodig at det ikke er montert.. Har selv rattet T20 med og uten og det er ikke sammenlingbart. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Double Weber Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Jeg undersøkte flaps for den hastigheten for å ta i bruk på min gamle båt. De var både dyre og vanskelig å få tak i. Vanlige flaps ville bli revet i stykker mente de her lokalt. Med flaps hadde jeg også fått noen ekstra knapper å trykke på under fart. Hadde egentlig nok med å ratte båten og gasse ;) En billig og effektiv løsning er å montere motoren noen cm til styrbord. Det roer ned wobling og motvirker momentet i propellen. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Ankerdrammen Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Hei.Tror ikke motorn står for høyt.Tipper hele girkula står under på ca.10cm.heving.Det er jo kjekt å prøve andre propper,når det er mulig.Du kan prøve litt forskjellige høyder for å se om han blir mer stødig. Ville også lagt en del vekt forran pedalen.Dette for å få(satt)han litt bedre. Ellers er det bare å ratte,ratte mye,så ser du att du klarer å strekke han lenger og lenger.Tl slutt går det av seg selv. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 er jo ski/pad på disse, så den skal vel i teorien være lettere å få forbi woblinga enn båter uten pad... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjelman Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Har spekulert på om jeg ikke får tilta nok ut siden motoren er montert så høyt. Den siste 1/4 delen på måleren har null effekt - blir bare mer lyd og "roostertail" (høy vannsøyle), så jeg har spekulert på om det er det som gir wobblinga , at jeg ikke får baugen skikkelig ut av vannet. At jeg er en røslig kar hjelper jo heller ikke... Tror motoren står 6-7cm over speilet. Skal ta å måle det neste gang jeg er i båten, hadde ikke med tommestokk idag. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 (redigert) Det er høyden din fra senter Gearhus (propell senter) til bunnen som spiller noe rolle.. ikke hvor høyt braketten din står på speilet. At du får mer lyd og mer roostertail bare og ikke mer løft er det mye propellen din som gjør.. Mirage propellen er for tur prop og regne og gir ikke mye løft som for eks ballistic/raker, mfl.. I denne farten er oppsettet ekstremt viktig og propell valg er f\gjerne det mest kritiske.. Hydrolift ble levert med ballistic orginalt fra Ramvik. Jeg hadde Mirage på min F23 og den tok luft veldig tidlig husker jeg og ikke ga den løft. Redigert 24.Mai.2012 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bjelman Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Ja , klar over at det er avstanden fra propellsenter til bunn som er interessant. Men når motoren er hevet såpass mye er jo propellsenter hevet tilsvarende. Teorien med for lite løft kan altså ha noe for seg... Hmm , burde kanskje kjøpe en 27" Ballistic? Tusen takk for innspill, forresten. =) -- Mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Wind_Rode Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 (redigert) Hydrolift T/R-20 är kända för att gå högt i vattnet och det krävs träning för att köra dom i hastigheter över 55-60knop. Wobblet kommer normalt av att båten har väldigt liten våtyta när hon är riggad rätt, eller, att båten har för lång våtyta, dvs att båten går med fören för lågt (Fel). Dom lärda tycker att 1-10mm propaxel center under paden (Skrovbotten) är en lagom hisshöjd för 20fots skrovet, högre än det så blir båten direkt farlig att köra för den som inte är van att hantera den här typen av båt. En av dom vanligaste propparna är Raker, inte den snabbaste men en av dom mest lättkörda på R/T-20. Att montera trimplan/flaps på en R/T-20 tycker inte jag det är någon vits med, den är inte designad för det utan det ligger i riggning/propeller och förare att få båten att gå bra. Lycka till! /Wind Redigert 25.Mai.2012 av Wind_Rode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjelman Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Takk for innspill, Wind. Skal ta opp båten snart og da skal jeg måle høyden nøyaktig, montere litt stash og ta en skikkelig shining. =) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Mai.2012 Del på Facebook Svart 26.Mai.2012 Snakket med min Onkel da det var han som hadde T20 i sin tid.. Med 225HK burde du faktisk se 70 tallet. MEN dobbel styring å det meget tight og teflon foringer på motor + habil Pilot er kritisk over rundt 55 med T20 skorget.. bare slarken i foringene på motoren er nok til at du wobler ut.. og du MÅ ha nok løft.. Som flere har nevt er oppsettet ekstremt viktig.. Som han sa... med trimflaps klarer du og "cruise" mer i høy fart uten og være overalt.. Blir artig og høre hva du finner ut.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bjelman Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Skal sjekke foringene i riggen også når jeg tar den opp. Har en liten mistanke om at de ikke er helt 100%. Ser i orginal brosjyren at den er oppgitt til 72 knop med 2 personer og 225 hk. 75knop med "EFI" , så jeg regner med det er Mercury 2.5 litern.... Ser ut som dette blir ett helt prosjekt. =) Sitér dette innlegget Link to post
Wind_Rode Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Höres bra ut, i di her farterna så teller varje mm Men det är en fantastisk flott båt du har og du bör se 70+ knop med rätt riggning och träning i att köra båten. Og som Thorlyn skriver så er styrning väldigt viktigt, minimum Seastar Pro, men en dubbel sidmonterad Latham er vel drömmen. Som motivation så har du en T-20 her i Sverige som riggas med en 250HPDI og så har vi en annan som körer väldigt fort med en Merc 300x. Lycke till! /Wind Sitér dette innlegget Link to post
Bjelman Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Det står ei teleflex hydaulisk styring i nå. Usikker på modell.... Er litt opptatt av at styringa er i orden , hadde ett forlis i fjor pga at styrevaier eller innfestning sleit i 45knop... Motoren slo ut i max sving , båten gikk rundt og landa opp/ned, jeg blei kasta ut og fikk skuldra ut av ledd når jeg landa i vannet. Upraktisk å svømme med skuldra ut av ledd , men det går..... :-/ Båten (en GH 14 m. 115hk Merc) sank. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 GH14 med 115 , det er jo akkurat passelig overkill Hvordan oppførte den seg da, og hva klarte du å lure den opp i av fart? (jeg syns den overplante bra allerede med 40hk) (og den minste teleflexen er vel bare beregnet på opptil 55/60hk..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bjelman Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Jeg passerte 50 knop.. Jeg hadde 40hk Yamaha (3 syl. Autolube på den før) det var passelig med motor... Med 115 var den sinnsykt baktung (som forventa) så jeg måtte flytte førerposisjon frem til bakerste tofte. Båten takla det overraskende godt, med powertilt var ikke overplaningen noe problem, baugen braut jeg bare opp med trim'en =) Men den kjentes sinnsykt lett ut i 45-50 knop... Anbefaler ikke så mye motor , hvertfall ikke en rekke 4er med lang stamme (forhøya og forsterka speilet), båten fikk jævlig høyt tyngdpunkt. Men det så JÆVLIG rått ut... =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.