enter4u Startet 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2012 (redigert) http://boyesen.com/p...-reeds-256.html Redigert 22.Mai.2012 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Dette er såkalte reed-ventiler. Sitter på 2-stroke-motorer på inntak mellom motorblokk og forgasser. Enkelt forklart virker det som enveisventil som skal forhindre at gassblandingen (luft-bensin) blir presset tilbake mens den svinger att og fram i innsugningskanalene. Utett = dårlig motoreffekt, kan også være grunn for startproblemer, m.m. Tipps for test. Om ventilene er o.k. kan sjekkes ved å "lyse" med en vanlig stroboskoplampe (for å sjekke tenn-tidspunkt) inn i forgasserne mens motoren går. Med det ser man vanligvis bensindroper som synes at den svever i luften. Disse droper må enten "stå" eller vandre innover. Hvis man ser at droppene blir spytt motsatt vei da er det et sikkert tegn for at ventilene ha blitt slapp eller er fysisk skadet allerede. Brudd på bladene kan føre til total motorhavari, å bytte bladene selv er vanligvis verken veldig dyrt eller komplisert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Tipps for test. Om ventilene er o.k. kan sjekkes ved å "lyse" med en vanlig stroboskoplampe (for å sjekke tenn-tidspunkt) inn i forgasserne mens motoren går. Med det ser man vanligvis bensindroper som synes at den svever i luften. Disse droper må enten "stå" eller vandre innover. Hvis man ser at droppene blir spytt motsatt vei da er det et sikkert tegn for at ventilene ha blitt slapp eller er fysisk skadet allerede. Jeg glemte litt noe å si i den sammenheng. For det første må det være temmelig mørkt allerede. I hvert fall ser man ikke noe så lenge det finnes dagslys. Det andre angår sikkerhet. En slik test virker bare med full gass (W.O.T = wide open throttle). Dette igjen kan bare gjøres med gir innlagt. Man trenger belastning men forhindrer med det også at motoren overdreier. På testtank/verksted er det ikke noe problem, men som man kan ane allerede er dette ikke ufarlig hvis båten er på vann. Derfor kan slik bare gjøres med meget bra fortøyning, dvs. på en måte at båten ikke -kan- bevege seg ukontrollert. (sjekk også pullerten at den tåler så mye pådrag) Skjer det likevel da kan personen som tester bli kastet på f.eks. svinghjul, og den stopper ikke pga. en kroppsdel..... Så, da ble jeg også kvitt dette. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
enter4u Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 En risikabel test m.a.o. Tror jeg bestiller de jeg linket til. De lover 10% mer effekt med de power reed'sene. Er det sannsynlig? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Husker det var en sak i Båtmagasinet for mange år siden, der ble disse lamellventilene til Boyesen omtalt. Nå husker jeg ikke om de faktisk testet ventilene, men det er vel mulig å finne ut av hvis du søker litt, eventuelt kontakter Båtmagasinet. På grunn av at Boyesen sine ventiler er i glassfiber og har to stegs åpning skal dette visstnok føre til jevnere gasspådrag ved akslerasjon og bedre forbruk/effekt ved maks pådrag i forhold til standard ett stegs metallventiler. Så mulig de faktisk ikke overdriver med forventet 10% mer effekt Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Til hva slags motor? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Det er alltid spørs hva en ønsker. Trimming er en sake, for det finnes det flere muligheter. Forbruket kan bare gå ned hvis en holder føttene i ro. 10% mer effekt, for hva? Om en påhenger yter 11 isteden for 10, eller 55 isteden for 50, eller 110 isteden for 100hk gjør vel bare lite forskjell. Hvor mye mindre forbruk kan man regne? Virker den også i 15 år som de fleste originale? Slike deler etterlater vanligvis litt mange spørsmålstegn . I hvert fall ville ikke jeg glede meg særlig når et sånt blad marsjerer gjennom motoren, ikke minst siden det finnes så få drosjer på sjøen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
enter4u Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Det er en 1997 mod. Suzuki DT25c. Det er den 2-sulindrede utgaven, og sliter med å finne gasser til 30-hester til den. Funner bare gassere til 3-sylindret-utgaven på nettet Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 (redigert) karbon/glassfiber reeds gjør som regel ikke skade på motoren om de skulle sprekke opp og bli sugd inn. Det kan metallreeds gjøre. (Men det ekstremt sjelden jeg hører om) 10% effektøkning er nok "best case" , i praksis er det nok mindre å hente. Men en ting man ofte vil oppleve er at de gir bedre respons på lave turtall. Jeg lurer på å montere boyesen reeds på 60hk min , men forventer ikke 10% effektøkning. (bare at nye reeds er bedre enn gamle velbrukte) Redigert 23.Mai.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.