Sail S Startet 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2005 Jeg har en 41' seiler med ganske kraftig og avansert el.anlegg. Den ligger i sjøen om vinteren og jeg har vært bekymret for krypstrøm også fordi den ligger mellom andre relativt store båter. Dette har ført til at den lille ovnen jeg har på om vinteren er koblet rett til land utenom båtens anlegg som dermed ikke vanligvis behøver lading. Dette har fungert fint inntil nå, men da jeg hadde hovedbryteren på en periode oppdaget jeg at batteriene ble noe utladet og satt disse på lading. Da jeg kom ned uken etter oppdaget jeg at ampertelleren viste at det var ladet flere hundre amper mer enn det ville vært plass på batteriene. Det er dermed sannsynlig at dette gikk rett i sjøen. Jeg har snakket med de som har lagt opp anlegget og fått beskjed om at det eneste jeg kan gjøre er å kutte jordledningen hvilket jeg ikke kommer til å gjøre. Jeg trenger (ihvertfall) to typer råd. 1. Hvordan kan jeg avdekke hvor på anlegget lekkasjen er. Jeg forstår jo at strømmen går ut sannsynlighvis gjennom motoren, men ett sted før der er det muligens en overledning 2. Er det en fornuftig måte å isolere annlegget på slik at jord ikke kan gå i sjøen? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Trond M. Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Jeg forstår du er redd for galvanisk tæring, men jeg tror ikke "amptelleren" din kan gi noen indikasjon på at du har grunn til det. For å få sjelefred, er det etter min oppfatning bare en måte å oppnå det på - skilletrafo. Husk også at selv om batteriet er toppladet, så vil det gå strøm til batteriet. Hvis det ikke tas opp som lading, så omsettes strømmen til varme. Du sier ikke noe om laderen din, men den er også en strømforbruker - selv om den ikke er koplet til batteriet. mvh Trond M. Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 1. Hvordan kan jeg avdekke hvor på anlegget lekkasjen er. Jeg forstår jo at strømmen går ut sannsynlighvis gjennom motoren, men ett sted før der er det muligens en overledningDenne adressen har jeg brukt for å finne krypstrøm/metode : galv.korr. SOLO Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 28.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 Takk for svar. Skal grave litt videre. Ser av tidligere diskusjoner at kutting av jordledning hvis man har jordfeilbryter om bord ikke er så veldig skummelt. Er det noen som har erfaring med isolatorer som bryter jordstrømmen ombord å sørger for at man ikke kan få jording i "begge ender"? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2005 1. Hvordan kan jeg avdekke hvor på anlegget lekkasjen er. Du må koble inn et amperemeter nærmest batteriene og så koble vekk deler av anlegget til du ser at strømmen opphører. Kobl ifra den mest sannsynlige "synderen" først. Synes ikke det er opplagt at det forsvinner til sjøen, det er mer sannsynlig at du har en "strømforbruker" ombord, altså at noe utstyr er påslått. Det er også helt normalt at en batterilader tilførerer betydlig fler AH enn kapasiteten på batteriene før de er oppladet. Som du kanskje har sett av andre innlegg her er det ikke lenger noe krav at utstyret ombord er jordet til landstrømsjord, man kan lage en egen lokal jord vha en jordingsplate. (Altså slik som i huset hjemme). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.