Jump to content

Bravo 2X - Power trim virker ikke.


Adi

Recommended Posts

Power trim begyndte først å fuske for så å slutte å virke. dette gjelder bare når drevet skal trimmes opp. Når drevet trimmes inn (ned) går tilt-motoren som normalt. Har målt at det er spenning bak til tilt-motoren når bryteren for trim opp aktiveres, men ingenting skjer (ingen lyd i tilt-motor). Har noen vært borti noe tilsvarende?

Link to post

Har 2stk. brytere for tilt, en bryter for on/off (merket 0 / 1) og en for Tilt opp og ned. Disse er uorginale.

Har målt spenning på brytere, og jeg måler -12V når bryter trykkes i tilt opp posisjon. Men jeg måler også -12V når jeg trykker tilt opp og bryter merket 0 / 1 står i posisjon "0".

Link to post

Jeg har Bravo 3 og har nettopp fått samme problemet, dvs. trim-bryteren fungerer bare til og fra. Har egentlig antatt at det kun dreier seg om en dårlig kontakt et sted og har ikke tatt bryet med å sjekke nærmere, men det skal bli interessant å se hva som evt. kommer ut av denne tråden. Fint om trådstarter kan poste løsningen på problemet dersom han finner det ut på egen hånd.

Link to post

De trodde ikke det var "trim limit switch", men mente det var en stor sjangs for at det var relét som sitter bak på pumpen som måtte byttes.

 

Det kan være at jeg har samme problem. Er det slik at din bryter også fungerer vilkårlig som i mitt tilfelle, eller fungerer den konsekvent ned, men ikke opp?

Link to post

Et spørsmål: Er trim-funksjonen utstyrt med sikring slik at den deaktiveres når oljenivået er for lavt? Hvis ikke burde det vel være noe liv i tilten når bryteren benyttes.

 

Ehm, nei, den er ikke det!

Det er uansett en god ide når tilten ikke virker som den skal å starte med å sjekke oljenivået, så få noen til holde bryteren inne og røske å dra litt i ledningene for å sjekke dårlig kontakt osv. slik man er sikker på at det ikke er noe som ville tatt to minutter å finne ut av før man begynner å demontere og måle.

 

Hvis alt er som originalt, så er det normalt de blå ledningene som er til "opp" funksjonen, og ja, det er to releer, det med blå ledning er til "opp", og det med grønn ledning er til "ned".

Hvis du tar av pluggen på releet og kontaktene på releet har begynt å bli sorte, så er det ødelagt da det er tegn på at det er gjennomslag i releet, og at det blir for varmt.

Det sitter også sikringer, normalt en rundt 20 amper, og en større på 110 amper, men som regel vil verken opp eller ned virke hvis disse ryker.

Det kan også være "limit" bryteren, men den kan enkelt kobles av for å se om drevet tilter opp uten "limit" bryteren.

 

Legger ved noe fra manualen:

 

bravo_tilt.jpg

Link to post
Ehm, nei, den er ikke det! Det er uansett en god ide når tilten ikke virker som den skal å starte med å sjekke oljenivået, så få noen til holde bryteren inne og røske å dra litt i ledningene for å sjekke dårlig kontakt osv. slik man er sikker på at det ikke er noe som ville tatt to minutter å finne ut av før man begynner å demontere og måle. Hvis alt er som originalt, så er det normalt de blå ledningene som er til "opp" funksjonen, og ja, det er to releer, det med blå ledning er til "opp", og det med grønn ledning er til "ned". Hvis du tar av pluggen på releet og kontaktene på releet har begynt å bli sorte, så er det ødelagt da det er tegn på at det er gjennomslag i releet, og at det blir for varmt. Det sitter også sikringer, normalt en rundt 20 amper, og en større på 110 amper, men som regel vil verken opp eller ned virke hvis disse ryker.

 

 

Takk for tips. Da kan vi konstatere at trimpumpen ikke er utstyrt med oljenivåsikring og at lavt oljenivå i seg selv ikke er årsaken til at det ikke finnes liv i bryteren. Jeg innbiller meg at mitt problem er dårlig kontakt, eller i verste fall at releene må byttes.

Link to post
  • 2 uker senere...

Vet ikke med trådstarter, men da er mitt problem i hvert fall løst. Ved nærmere ettersyn viste det seg at en av sikringene var gått. Den var "delvis" gåen slik at den gav kontakt til og fra. Glassikringen var så morken at hettene hang igjen i sikringsholderen når sikringen ble tatt ut, så jeg måtte til å bytte sikringsholder i samme slengen.

 

Fint om trådstarter også poster løsningen på hans problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...