Adi Startet 22.Mai.2012 Del på Facebook Startet 22.Mai.2012 Power trim begyndte først å fuske for så å slutte å virke. dette gjelder bare når drevet skal trimmes opp. Når drevet trimmes inn (ned) går tilt-motoren som normalt. Har målt at det er spenning bak til tilt-motoren når bryteren for trim opp aktiveres, men ingenting skjer (ingen lyd i tilt-motor). Har noen vært borti noe tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Du har selvfølgelig sjekket at det er nok olje på? Med "ingenting skjer", mener du at det ikke er noen spenning til tilten når du trykker "opp", ingen lyd, helt dødt? I såfall ville jeg målt bryteren og sjekket kontaktene på den først! Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Trim limit switch'en på transomen din er sikkert gåen. Du får timmet det opp med å bruke "trailer" funksjonen. Du må bytte "trim limit switch" for å få bukt med problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Hvordan fungerer denne "trailer" funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Har 2stk. brytere for tilt, en bryter for on/off (merket 0 / 1) og en for Tilt opp og ned. Disse er uorginale. Har målt spenning på brytere, og jeg måler -12V når bryter trykkes i tilt opp posisjon. Men jeg måler også -12V når jeg trykker tilt opp og bryter merket 0 / 1 står i posisjon "0". Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Jeg har Bravo 3 og har nettopp fått samme problemet, dvs. trim-bryteren fungerer bare til og fra. Har egentlig antatt at det kun dreier seg om en dårlig kontakt et sted og har ikke tatt bryet med å sjekke nærmere, men det skal bli interessant å se hva som evt. kommer ut av denne tråden. Fint om trådstarter kan poste løsningen på problemet dersom han finner det ut på egen hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Ringte Båt & Motorservice i går og forklarte problemet. De trodde ikke det var "trim limit switch", men mente det var en stor sjangs for at det var relét som sitter bak på pumpen som måtte byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Du har selvfølgelig sjekket at det er nok olje på? Et spørsmål: Er trim-funksjonen utstyrt med sikring slik at den deaktiveres når oljenivået er for lavt? Hvis ikke burde det vel være noe liv i tilten når bryteren benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 De trodde ikke det var "trim limit switch", men mente det var en stor sjangs for at det var relét som sitter bak på pumpen som måtte byttes. Det kan være at jeg har samme problem. Er det slik at din bryter også fungerer vilkårlig som i mitt tilfelle, eller fungerer den konsekvent ned, men ikke opp? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Det begynte med at den fungerte vilkårlig "opp" for så og ikke fungere i det hele tatt. "ned" fungerer den hele tiden (tror det er to reléer, ett opp og ett ned). Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Et spørsmål: Er trim-funksjonen utstyrt med sikring slik at den deaktiveres når oljenivået er for lavt? Hvis ikke burde det vel være noe liv i tilten når bryteren benyttes. Ehm, nei, den er ikke det! Det er uansett en god ide når tilten ikke virker som den skal å starte med å sjekke oljenivået, så få noen til holde bryteren inne og røske å dra litt i ledningene for å sjekke dårlig kontakt osv. slik man er sikker på at det ikke er noe som ville tatt to minutter å finne ut av før man begynner å demontere og måle. Hvis alt er som originalt, så er det normalt de blå ledningene som er til "opp" funksjonen, og ja, det er to releer, det med blå ledning er til "opp", og det med grønn ledning er til "ned". Hvis du tar av pluggen på releet og kontaktene på releet har begynt å bli sorte, så er det ødelagt da det er tegn på at det er gjennomslag i releet, og at det blir for varmt. Det sitter også sikringer, normalt en rundt 20 amper, og en større på 110 amper, men som regel vil verken opp eller ned virke hvis disse ryker. Det kan også være "limit" bryteren, men den kan enkelt kobles av for å se om drevet tilter opp uten "limit" bryteren. Legger ved noe fra manualen: Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Ehm, nei, den er ikke det! Det er uansett en god ide når tilten ikke virker som den skal å starte med å sjekke oljenivået, så få noen til holde bryteren inne og røske å dra litt i ledningene for å sjekke dårlig kontakt osv. slik man er sikker på at det ikke er noe som ville tatt to minutter å finne ut av før man begynner å demontere og måle. Hvis alt er som originalt, så er det normalt de blå ledningene som er til "opp" funksjonen, og ja, det er to releer, det med blå ledning er til "opp", og det med grønn ledning er til "ned". Hvis du tar av pluggen på releet og kontaktene på releet har begynt å bli sorte, så er det ødelagt da det er tegn på at det er gjennomslag i releet, og at det blir for varmt. Det sitter også sikringer, normalt en rundt 20 amper, og en større på 110 amper, men som regel vil verken opp eller ned virke hvis disse ryker. Takk for tips. Da kan vi konstatere at trimpumpen ikke er utstyrt med oljenivåsikring og at lavt oljenivå i seg selv ikke er årsaken til at det ikke finnes liv i bryteren. Jeg innbiller meg at mitt problem er dårlig kontakt, eller i verste fall at releene må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Samme skjedde med mitt B3 i fjor kun 3 år gammelt. Kun inn og ikke ut. Måtte bytte noe de kalte reostat ? Til noen hundringer. Hevdet å være en slite del. Mye annet har de tatt på reklamasjon, men ikke den. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Cruiseliner Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Vet ikke med trådstarter, men da er mitt problem i hvert fall løst. Ved nærmere ettersyn viste det seg at en av sikringene var gått. Den var "delvis" gåen slik at den gav kontakt til og fra. Glassikringen var så morken at hettene hang igjen i sikringsholderen når sikringen ble tatt ut, så jeg måtte til å bytte sikringsholder i samme slengen. Fint om trådstarter også poster løsningen på hans problem. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Skal poste løsningen når feilen er utbedret, har sjekket sikringen og den så ut til å være ok. Må desverre vente minst 14 dager til før jeg er hjemme igjen (må jobbe litt mellom båt-turene). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.