tor-g Startet 23.Mai.2012 Del på Facebook Startet 23.Mai.2012 Jeg har gått til innkjøp av ny bruktbåt og med denne følger det manuelt toalett med 50l septiktank. Jeg er ny på dette området og lurer på om noen her på forumet kan forlare hvordan dette fungerer. Toalettet har en arm som kan flyttes frem og tilbake. Det er også en kran rett ved toalettet(antar at dette er vann inn) Deretter går vel "driten" inn i tanken etter septiktank kommer en manuell pumpe, så er kuleventilkran , og så ut i sjøen. Jeg prøvde meg forsiktig frem ved å åpne kuleventil ut og deretter pumpe noen drag, da oppdager jeg at det kommer vann ut av skrogsiden(er vel utluftingen?) Hva gjør jeg galt, eller er det noe som kanskje er tett? Håper det er noen vennlige sjeler der ute som kan forklare dette på førskolenivå??? Tor Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Pumpet du noen drag på toaletten eller tømmepumpa? Om det var på toaletten, så kan det jo hende du har overtat båt med overfull tank? Eg har elektrisk toalett, og aldri hatt anna, så de manuelle med sine kraner og håndtak til å vri på kjenner eg ikkje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Jeg prøvde meg forsiktig frem ved å åpne kuleventil ut og deretter pumpe noen drag, da oppdager jeg at det kommer vann ut av skrogsiden(er vel utluftingen?) Her er det vel bare å gjøre seg litt kjent i båten og først krabbe litt rundt og se hvor slangen fra uttaket der vannet kom ut kommer fra. Tømmeuttaket fra septiktanken er vel under vannlinjen? Men det finner du også ut ved å følge slangene. Man må jo være kjent i "eget hus". Lykke til med "ny" båt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tor-g Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Det var pumpen som skal tømme tanken jeg pumpet på. Den pumper ut under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 (redigert) Dine observasjoner og tolkninger er helt riktige. Når du pumper ut fra septiktanken, vil du kjenne og høre om det er noe i tanken eller om du bare pumper luft. Hvis det er septik i tanken, vil du kjenne motstand når du pumper. Vannet som kommer ut av lufteventilen kan tyde på at tanken er helt full. I såfall må du pumpe et minutt eller to før den tømmes. Du kjenner lett når tanken blir tom. Da blir motstanden borte, og du kan høre surklelyder. En annen sak er at du bør sjekke skroggjennomføringene både ved toalettet og ved septiktanken dersom båten er mer enn 10 år. Særlig septiktank-gjennomføringen er utsatt for innvendig korrosjon ettersom hydrogensulfid som dannes i septiktanken, tærer på messing og gjør den sprø. Redigert 23.Mai.2012 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tor-g Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Har akkurat sjekket kranen ut av båt. Den var jommen meg montert slik at jeg fylte septik istedet for å tømme den!!!!! Jeg har da altså fylt septiktanken til randen. Ikke rart det kom ut av luftingen. Det har da altså vært en mindre opplyst person som har hatt service/monteringen på dette anlegget. Men nu går alt så mye bedre :) Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.