Jump to content

Hvordan fungerer wc/septiksystemet?

tor-g

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av ny bruktbåt og med denne følger det manuelt toalett med 50l septiktank. Jeg er ny på dette området og lurer på om noen her på forumet kan forlare hvordan dette fungerer.

Toalettet har en arm som kan flyttes frem og tilbake. Det er også en kran rett ved toalettet(antar at dette er vann inn)

Deretter går vel "driten" inn i tanken etter septiktank kommer en manuell pumpe, så er kuleventilkran , og så ut i sjøen.

Jeg prøvde meg forsiktig frem ved å åpne kuleventil ut og deretter pumpe noen drag, da oppdager jeg at det kommer vann ut av skrogsiden(er vel utluftingen?)

Hva gjør jeg galt, eller er det noe som kanskje er tett?

Håper det er noen vennlige sjeler der ute som kan forklare dette på førskolenivå???

Tor

Jeg prøvde meg forsiktig frem ved å åpne kuleventil ut og deretter pumpe noen drag, da oppdager jeg at det kommer vann ut av skrogsiden(er vel utluftingen?)

Her er det vel bare å gjøre seg litt kjent i båten og først krabbe litt rundt og se hvor slangen fra uttaket der vannet kom ut kommer fra. Tømmeuttaket fra septiktanken er vel under vannlinjen? Men det finner du også ut ved å følge slangene. Man må jo være kjent i "eget hus". Lykke til med "ny" båt!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dine observasjoner og tolkninger er helt riktige.

Når du pumper ut fra septiktanken, vil du kjenne og høre om det er noe i tanken eller om du bare pumper luft. Hvis det er septik i tanken, vil du kjenne motstand når du pumper.

Vannet som kommer ut av lufteventilen kan tyde på at tanken er helt full. I såfall må du pumpe et minutt eller to før den tømmes. Du kjenner lett når tanken blir tom. Da blir motstanden borte, og du kan høre surklelyder.

En annen sak er at du bør sjekke skroggjennomføringene både ved toalettet og ved septiktanken dersom båten er mer enn 10 år. Særlig septiktank-gjennomføringen er utsatt for innvendig korrosjon ettersom hydrogensulfid som dannes i septiktanken, tærer på messing og gjør den sprø.

Redigert av Kjeles (see edit history)

Har akkurat sjekket kranen ut av båt. Den var jommen meg montert slik at jeg fylte septik istedet for å tømme den!!!!! Jeg har da altså fylt septiktanken til randen. Ikke rart det kom ut av luftingen. Det har da altså vært en mindre opplyst person som har hatt service/monteringen på dette anlegget. Men nu går alt så mye bedre :) Takker for svar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...