Jump to content

Septiktømming fra gamle båter

Fabricius

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en 80-talls seilbåt. Ser at miljømyndighetene nå begynner å bli ganske ivrige når det gjelder kravet til å bruke tømmestasjoner for septik. Er det noen som har erfaringer med å legge om eksisterende septiktanker slik at de fyller moderne forskrifter? Eller seiler man ufortrødent videre og later som ingenting?

Forskriften gjelder ikke gamle båter så vidt jeg har skjønt. Men det er ganske enkelt å fikse. Det du trenger er et t-stykke med slangestusser, en ventil og dekksgjennomføring. Jeg la opp til dette hos meg, uten at jeg var nødt til å foreta modifikasjonen. Hele jobben tok neppe mer enn tre timer. Mesteparten av denne tiden gikk med til å lage et 50 mm hull i ståldekket.

Tror ikke det er så mange fallgruber å tråkke i når det gjelder de gamle Orust-båtene. Men man skal være klar over at motor/propellutrustning/rigg og seil begynner å bli gammelt. Det gjelder for så vidt også alle andre tekniske innretninger. Egentlig så er det en del fallgruber når jeg tenker etter. Uansett, det er flotte og solide båter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...