Jump to content

Prisøkning Skjeberg Marina


PiperBill

Recommended Posts

Snakk om å være grådig!

 

Les dette...fra lokalavisen i indre østfold.

 

 

http://www.smaalenene.no/nyheter/article1423993.ece

 

 

Dette ligger ved smertegrensen for hva jeg er villig til å betale for båtplassen. :nonod:

 

 

 

 

 

PiperBill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Snakk om å være grådig!

Jeg vet ikke helt...her på våre kanter på de marinane jeg kjenner til ligger prisen på kr.5000,- pr.m. for å kjøpe seg inn + årsleie. (for meg kr.20.000 + årsleie på ca 1700,- ) ,men da ligger jeg trygt!

Spør folk i indre Oslofjord, der er det saftige priser etter hva jeg vet. SOLO

 

23/1

Et poeng her er at dette er private brygger/plasser i regi av båtforeninger.Innskuddene/leien brukes til vedlikehold og fornyelse av bryggene,hos oss er 3/4 så og si nytt.Strøm,lys og vann er på bryggene.Innskuddet får man tilbake minus 1000-1500 kr når man sier opp plassen.

Redigert av Solo (see edit history)
Link to post

I overkant av 7000 pr. år for en 2,75 bås i marina med videoovervåking... Den er full og det er lang venteliste, så selv om det er dyrt er det så vanskelig å få båtplass at vi ikke har noe annet valg enn å betale.

 

Vet at det er mange rimeligere båtplasser i området, men for oss ferskinger tar det nok et par år før vi kan få tak i en slik.

 

tj

Link to post

Som leier av båtplass i skjebergkilen marina følger jeg med på denne saken, da min plass skulle økes i pris fra 3100 - 4650 pr.år (3 m)

 

Sarpsborg arbeiderblad i dag:

Nå er styret i skjerbergkilen marina avsatt og nytt blir innsatt snart etter at styret vedtok en økning på 50% for å gi kommunen et årlig utbytte på 1.000.000,- Signaler fra komunestyret nå er at en prisøkning på ca 20% er er mer riktig.

 

Da får vi se hva regningen blir på.

 

GipsyGirl

Link to post

Her i sentrale strøk i Stavanger har det vært gjort forsøk på å få kr 12000 per år for båtplass med vann, strøm og en liten bod. Virker som om dette er maksimumsgrensen for leie. Ellers opereres det med diverse dipositum pluss leie per breddemeter. Typisk her er 1000 til 1500 per breddeemeter per år. Regner med at prisene går opp i 2005 da flere kjøper båt og ytterst få nye plasser opparbeides.

 

En annen sak er at folk her på Nord-Jæren er vandt til og regner med å ha båtplass innen ca. maks. 10-20 km avstand. Fra Tananger og sør til Sirevåg finnes det minimalt med brukbare havner av noe størrelse, så alle må enten innover i Gandsfjoren eller nordover til Stavanger/Randaberg for å finne plass. Med ca. 170000 oppsittere i regionen (Nord-Jæren) med innbydende båtliv rundt deg alle veier, blir det litt press etterhvert med økende kjøpekraft og lave renter. Så hvor ender dette? Mer skatt og enda høyere leier? I neste omgang blir vel dieselen avgiftsbelagt?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Dette er en meget interessant debatt! I KNBF har vi fått inn stadig flere saker hvor grådige kommuner kommer med stadig flere kreative forsøk på å gjøre båthavnene til "melkekuer" for slunkne kommunekasser. Vi ønsker å få denne problematikken avklart i Stortinget hvor vi samarbeider med FrP's samferdselspolitiske talsmann, Kenneth Svendsen. Han vil stille et spørsmål om det er lovhjemmel for å kreve leie av vannflaten. I henhold til Havne- og farvannsloven kan det bare kreves anløpsavgift for bruk av vannspeilet innenfor et havnedistrikt, men det er opp til havnevesent å inngå en frivillig avtale med båtforeninger og marinaer om en annen hensiktsmessig måte å betale anløpsavgift på. § 23 i loven sier helt klart at inntektene i så fall skal gå i egen havnekasse og kan ikke brukes til inntekt for kommunekassen! Problemet er bare det at loven ikke definerer begrepet havn og at det ikke klart fremgår av loven at en fritidsbåthavn er å anse som en havn...

Ellers vil det være det såkalte molbakkeprinsippet som gjelder når det angår eiendomsrett til vann. Hvis det er langgrundt, vil eiendomsretten gjelde et bestemt antall meter ut i vannet (jeg tror det er begrenset til 30 meter).

Dette vil altså si at kommunene tar seg til rette uten at de, etter vår mening, har lovhjemmel for å kreve leie for bruk av vannspeilet, bortsett fra i de tilfeller hvor de selv eier bryggeanlegget. I så fall kan de selvfølgelig kreve leie av bryggeanlegget, men i Bergen forsøker de å kreve inn leie pr. båtplass i et havneanlegg som båtforeningen selv eier og har bekostet! Det er mulig vi vil bistå båtforeningene i Bergen med et sivilt søksmål for å få prøvet lovligheten for retten. I Kristiansand har bystyret vedtatt å overføre drift og inntekter fra fritidsbåthavnene fra havnevesenet til et kommunalt eiendomsselskap. Etter vår oppfatning er dette klart ulovlig i henhold til Havne- og farvannsloven, hvilket også Kystdirektoratet har bekreftet... Hvis en fritidsbåthavn er å anse som en havn da? Kanskje den er å anse som et borettslag??? Politikk er som kjent det muliges kunst og i så måte er det åpenbart ikke grenser for hvor kunstneriske politikere kan være!

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Syvert :

 

Begrepene havneleie som skal gå til havnestyre og ikke til kommunekasse etc., er vi vel alle enige om. Her hvor jeg bor (Grimstad), er disse begrepene etter mitt skjønn sterkt innterpet slik at loven her etterfølges korrekt.

 

Du har sikkert mange eksempelkommuner på dette, men ville allikevel tipse om vår by i tilfelle du trenger eksempler i fremtidige saker.

 

For få måneder siden ble det bestemt at det skulle selges en bygning på Torskeholmen. Havnestyret ønsket da å erverve denne. Dette ble behandlet politisk og resultatet ble at Havnestyret gjerne kunne kjøpe denne bygningen, da på betingelse av at dette gikk over havnestyrets budsjett og regnskap.

 

Dette gjelder også Gjestehavnen som drives av havnestyret. Dette regnskapet rapporteres til kommunestyret, men overskudd forvaltes internt til løpende drift og fremtidige investeringer.

 

Jeg nevner alt dette for nettopp å vise at sammenblandingen her ikke er tilstede mellom Kommunens eiendomsselskap (eller andre instanser) og Havnestyre.

 

Dersom du er interessert i mer informasjon, her Per Svenningsen på havnekontoret mannen du skal prate med.

 

Nå skal jeg legge til at Grimstad Havnestyre er virkelig i vinden nå om dagene, da de har sagt opp ca 60 båtplasser midt i havna i Grimtad. Disse båteiere blir tilbudt nye båtplasser på Holvika, men da med inngangspris fra ca 20`til ca 50`avhengig av størrelse. Grimstad Motorbåtforening har ca 30 av disse plasser og er naturligvis i harnisk over kommunens planer.

 

Når det er sagt, har jeg lenge ventet på at noe skal skje i havna i Grimstad. De som har vært turister i båt hos oss kan sikkert skrive under på at der er ingen andre havner i andre byer som har så til de grader mye ledig u-utnyttet vannspeil midt i en by! Å gjøre alle til lags uten å såre noen er vanskelig, men en slik ryddejobb som er gjort her er høyst nødvendig. Får håpe det løser seg for alle parter etter hvert på en tilfredsstillende måte....

 

For alle dere andre som har angitt prisene for båsplass og opplag. Her er uhorrible mye forskjeller i priser ute å går her. Man kan stille seg spørsmål til hvorfor det er slik (selvsagt kjenner jeg til etterspørselens kraft). Her i Grimstad betaler man i underkant av 2` i årlig leie, da på helt nye plasser med ypperlige parkeringsforhold og strøm/vann på brygga. Dette gjelder både private og offentlige plasser.

 

Vi må nok erkjenne at prisene for oss båtfolk stiger og vil gjøre dette i årene fremover, i takt med avgiftsøkninger på biler/hus/hytter etc., men uten at jeg kjenner så veldig mye til KNBF`s arbeid (til tross for at jeg er medlem) oppfordrer jeg til alle om at dersom man har innspill/forslag/kommentarer/annet som kan forbedre prispolitikk/havneregler hvor vi kan ha påvirkningskraft at man kanaliserer disse til Syvert. Jeg antar selvsagt at Syvert tar imot alle innspill uten å skille på medlemmer/ikke medlemmer.

 

Når man ser på emneoversiktene så ser man at stadig flere og flere blir opptatt av havner/endringer for båtfolk øker. Jeg tror derfor at felles båteierforeninger for framtiden vil ha større betydning for å tale vår sak. Hjelp derfor KNBF til å gjøre en enda bedre jobb !!!

 

Jaja, dette ble mye rart i dette innlegg, men jeg håper det kommer noe utifra dette :rolleyes:

Link to post

Det som kommunene i Sarpsborg vurderte i stedet for å ønske utbytte fra havna er å selge hele marinaen til private. DA vet vi alle hva som ville skjedd: Innskudd på mange tusen pr.plass pluss høy årsleie.

 

Bakgrunnen for lav prissetting i Marinaen var ved opprettelsen av marinaen at denne skulle samle båtfolket i kilen, og at mange små egenproduserte brygger og bøyer skulle fjernes. Ved høyere pris eller salg til private vil det nok igjen blomstre opp med småbrygger og bøyer i skjebergkilen.

 

Er ellers interessant det du skriver rundt lovgivningen her Syvert.

 

GipsyGirl

Tommy Johansen

Link to post

Kommunene kan nok forregne seg litt her. Å få inn en ekstra million i kommunekassen ( delt på de 3 kommunene) er sikkert kjekt. På den annen side kan disse noen hundre tusen på hver kommune få særdeles uønskede utslag. Siden båtplasser er en mangelvare, vil prisøkningen øyeblikkelig føre til en tilsvarende prisøkning hos de private utleierene. Fint for disse selvfølgelig, men leien må ikke bli urimelig høy i forhold til de reelle kostnadene. Ei gullgås som gir legger sine egg både i en slunken kommunekasse og en ikke fullt så slunken privat kasse.

 

Selvfølgelig er det fri prissetting i dette landet, men kommunens prissetting virker som en buffer i forhold til de private. Det er begrenset hvor mye høyere i pris de private kan ligge uten å være urimelig dyre. Denne grensen forskyver seg når kommunen tar mer penger i leie. Alt blir dyrere.

 

Er dette i kommunens interesse? Jeg tror ikke det. Plutselig er disse kystkommunene kjent for å ha områdets høyeste båtplasspriser. Kommunene skal ha en viss grad av service for sine innbyggere; en viss barnehagedekning, en viss dekning av båtplasser, en viss dekning av andre kommunale tjenester, kommunale skatter og avgifter etter selvkostprinsippet osv. Når man plutselig begynner å gjøre endringer i forutsetningene, velger kanskje noen å ikke bosette seg i den kommunen likevel, heller i nabokommunen eller en helt annen kommune. Hvis enkelte kommuner er kjent for noen råtasser av en avgiftskommune, kan det begrense tilvekst eller i verste fall føre til stagnasjon og alt teller i regnestykket. Også båtplasser. Kanskje man heller burde bestrebe seg på å bygge ut flere kommunale plasser til selvkost?

 

Det er jo fint for en kystkommune å si at vi har full barnehavedekning til standardpriser. Vi har også full båtplassdekning til selvkost. Kom til oss. Her er et fint sted å bo.

 

Slike ting er verd mer en noen hundre tusen kroner ekstra i kommunekassa.

 

Perlen nevner Grimstad kommune. Grimstad kommune har nå full dekning av båtplasser samt betydelige utvidelsesmuligheter. Gjennomsnittsprisen ligger både under de private utleierene og antagelig under landsgjennomsnittet. Grimstad havnevesen, som er ansvarlig for driften, opererer etter selvkostprinsippet. Det skal de ha skryt for, selv om båtplassene ikke er direkte billige lenger.

 

Lillesand, Arendal, Tevedestrand. En båtplass til en anstendig pris er intet stort problem å oppdrive. Heldigvis. Noen tror imidlertid at de kan få en 3 meters båtplass til 1000 kroner i året. Veldedighet er Frelsesarmeens bord.

 

Lotus

Link to post

skjønner godt at dette medfører frustrasjon fra leietagerne....

økningen i prosent henger jo ikke på greip, spesielt hvis årsaken er at kommunen primært ønsker større inntekter uten at dette står i forhold til økt etterspørsel og vanlig prisstigning.

og j regner med at prisene har stått i forhold til etterspørsel for området.

har selv leieplass i hurum uten innskudd som ligger på 7000,- for en 3,5 meters plass med strøm og vann og bilparkering, som står i forhold til etterspørsel for området.

og plassen er min så lenge j betaler i tide.

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post

skjønner godt at dette medfører frustrasjon fra leietagerne....

økningen i prosent henger jo ikke på greip, spesielt hvis årsaken er at kommunen primært ønsker større inntekter .........  med vennlig

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom større inntekt hadde vært det samme som større overskudd hade jeg fulgt resonemanget ditt

 

Anlegget (AS'et) står bokført til 15 mil i budsjettet til kommunen. Dersom en kommune har bundet opp 15 mil i et anlegg og har aksjemaioritet har jeg ikke noe imot at de vurderer kostnader og drift av annlegget.

Mer enn 600 båtplasser og 8 ansatte burde kunne være gjenstand for vurdering i forhold til kostnadsefektivitet som alt annet.

 

Marina styret la på prisen mer en odfører og bystyre aksepterte.Bystyrets oppfatning slik jeg leser det "Bystyret så ikke at marina styret hadde vurdert kostnadsreduksjoner i nødvendig grad". Det resulterte i at Bystyret kastet Marina Styret. "Takk Ordfører"

 

Bystyret indikerer forøvrig en pris utifta ca 20 % prisøkning som noe mer fornuftig.

 

Bor i Sarpsborg kommune og leier i en marina i Skjeberkilen med høyere pris. Jeg setter pris på en ordfører som har handlingskraft nok til å passe på avgifts og skattekronene til sine innebyggere enten de er båteiere eller ikke.

 

 

Et spørsmål til slutt: bør selvkost dekke en forrentning på verdien. :confused:

 

Ps link til: Avsetter marinastyre :smash:

Link to post

Når man ser på emneoversiktene så ser man at stadig flere og flere blir opptatt av havner/endringer for båtfolk øker. Jeg tror derfor at felles båteierforeninger for framtiden vil ha større betydning for å tale vår sak. Hjelp derfor KNBF til å gjøre en enda bedre jobb !!!

Takk til deg Perlen! :seeya:

Det kommer en artikkel om dette emnet på KNBF-sidene i førstkommende nummer av "Båtliv" (tidligere "Praktisk Båtliv"). Jeg mottar selvfølgelig mer enn gjerne synspunkter på dette viktige temaet fra alle båtfolk, både KNBF-medlemmer og andre, nettopp fordi dette er en meget viktig sak som angår alle båtfolk! Dette er trolig en lang vei å gå, men jeg tror vi må få dette inn i et system på en eller annen måte, som f.eks. at:

1. Havne- og farvannsloven må endres slik at begrepet havn blir definert og at det presiseres i loven at organiserte fritidsbåthavner er å anse som en havn.

2. Som en følge av punkt 1, inngår drift og inntekter fra fritidsbåthavner i Havnevesenets ansvarsområde og inntekter fra fritidsbåthavner godskrives havnekassen og ikke kommunekassen, så fremt båtforeningen ikke har inngått en frivillig avtale med kommunen om noe annet.

3. Det bør foretas en prisregulering i kommunale havner som sikrer mot at fritidsbåthavnene blir "melkekuer" for kommunene. Dette vil i så fall virke prisregulerende også i private marinaer og havner. Dette er viktig for stimulere utbyggingen av havneplasser i båtforeningene slik at vi unngår at etterspørslen er større enn tilbudet. Slike situasjoner fører jo til en betydelig forskjellsbehandling hvor de som ikke får plass i de lokale båtforeningene blir "flådd" i private havner. Enda verre blir det når kommunale havner er direkte prisdrivende!

4. Det organiserte båtlivet må ha krav på plass i havnestyrene hvor det er lovfestet at et bestemt antall plasser skal besettes av landsomfattende intereseorganisasjoner. Slik situasjonen er blitt i mange havner er nettopp fritidsbåtene en av de største brukergruppene av havnen! KNBF er jo den eneste landsomfattende organisasjonen for eiere og brukere av fritidsbåt, og vi har derfor klart å få inn våre folk i noen havnestyrer. For at vi skal lykkes med dette, må vi ha flere båtforeninger inn i forbundet!

Dette er imidlertid intet hinder for at vi ikke står på med denne saken med de medlemsforeningene vi har!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Skjønner at jeg driver for billig :yesnod: Tok i bruk ny brygge i fjor med 43 plasser. Tar 1000 kr/brm. og det har ingen protestert på. Holder på med prosjekt brygge nr. 2 og da tilsammen 90 plasser. Har allerede fylt opp og har venteliste.

Tror nok en del spekulerer i mangel på plasser og priser deretter. Har selv bakgrunn som kommunepolitker og liker ikke denne måten for å mate en slunken kommunekasse. Avkastningen til kommunen bør stå i forhold til investert kapital og leie av areal.

Link to post

Avkastningen til kommunen bør stå i forhold til investert kapital og leie av areal.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også båten min i denne marinaen, og sier meg helt enig med Johnso.

 

Det er aldeles forkastelig at kommunen på sine investerte kapital kr 300.000,-

(selv om det er 30 år siden) nå skal kreve av oss 1 mill i årlig avkastning -

noe som da i tilfelle sannsynligvis er den mest gullkantede investering kommunen noen gang har gjort.

Den kapitalen som er bygget opp i marinaen er det da vitterlig vi båteiere som har betalt inn

i "merkostnad" utover det det har kostet å drifte marinaen. Nå skal vi altså straffes ved i tillegg

å måtte betale avkastning til kommunen av det vi har blitt avkrevd "for mye" tidligere.

 

Det kan ikke være rimelig at kommunen skal flå oss til de grader at de skal ha

333% p.a. i avkastning.

Men - på den andre siden - man forundres ikke lenger stort over det som kommer fra kommunens administrasjon og politiske ledelse.

Vi bor tross alt i en dustekommune hvor økonomisjefen i 2003 valgte å binde store deler

av kommunens gjeld til 7%p.a. - noen som bare i 2004 medførte et tap på ca. 20 mill. i forhold

til flytende rente.

 

Så da så......

 

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...