Sjøogvind Startet 23.Mai.2012 Del på Facebook Startet 23.Mai.2012 Slik skal jeg også ha. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Fungerer fint, har hatt det slik i 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Kjempebra! :) Sitér dette innlegget Link to post
20 Fot Svart 23.Mai.2012 Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 Jeg har også sett den patenten, sammen med en fender på tvers - som en buffer. Sitér dette innlegget MVH 20 Fot Link to post
Sjøogvind Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2012 (redigert) Forsto ikke det. Kan du forklare mer hva en fender på tvers er? Edit: Ah skjønner. Fester en fender på tauet ja? Redigert 23.Mai.2012 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Hvem ligger med baugen inn i bås? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Hvem ligger med baugen inn i bås? Jeg b.l.a. gjør det. Det er langt enklere for meg å gå ut i baugen enn det er å klatre over Pushpit og så ned badetrappen og så skreeeve for å komme bort til bryggekanten. Båter uten badeplattform og lett adgang til en evt slik, ligger ofte den veien inn til brygga. Dette vil du legge merke til om du ser deg litt runt i det du legger til eller fra i egen havn også. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Hvem ligger med baugen inn i bås? Sånn ca 9 av 10 etter hva jeg har sett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TICORA Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Hvem ligger med baugen inn i bås? Jeg bl.a. som ar en bås med høy brygge og utriggere. Genial løsning, må prøves! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 (redigert) Genial løsning, må prøves! Ja, så kan man ha båt med aktercabin og jolle i daviter bak der. Tungvindt å bakke inn da... Redigert 24.Mai.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Hvem ligger med baugen inn i bås? Og jeg.... Dersom jeg skulle ligge med hekken inn, så ville jeg stikke for langt ut. Dette pga skråstagene på utriggerne som gir for liten plass innerst. Dessuten kan jeg snike noen cm ved at baugen ligger litt inn over brygga når jeg ligger med baugen inn. Har også rib hengende i daviter, og da er den tilgjengelig for småturer i omegnen uten for mye mas. Det passer også min strake aksel og ene propell utmerket på den plassen jeg ligger, har en styrbord sving inn i båsen og propellen trekker hekken til babord når jeg bakker. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nord-Norge Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Har sett samme patent med en V-formet fender (som tydeligvis var produsert til formålet) i punktet der baugen treffer tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Hvem ligger med baugen inn i bås? Jeg og ca. 700 andre i foreningen her som er landets største. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Det var bare ment som et stikk i siden til enkelte. Jeg vet de fleste ligger med baugen inn, men for mange hadde det vært hensynsmessig å ligge med hekken inn, men tror det er mange som synes det er vanskelig å bakke inn i en trang bås. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Og jeg.... Dersom jeg skulle ligge med hekken inn, så ville jeg stikke for langt ut. Dette pga skråstagene på utriggerne som gir for liten plass innerst. Æ,Å. Lå med hekken inn de første gangene i hjemmehavna, resultat oppskarpet plattformrør pga sidestagene på utliggerene. Siden jeg kun har en båt på utsiden av meg på brygga, får jeg lov til å ha baugspydet godt inn på brygga. Var marina eier som anbefalte det. Ligger jeg i gjesthavner uten utliggere eller mulighet for longside, bakker jeg inn. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Key Freak Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 (redigert) Jeg bakker som oftest inn i gjestehavner, med mindre ungene skal bade fra plattformen under oppholdet. I hjemmehavn har jeg alltid baugen inn, av to grunner: For det første så ligger jeg i en elv, med den følge at vannstanden varierer mye. Når vannet er på det aller laveste, er det såpass grunt helt innerst på plassen min at jeg ikke gidder å risikere propell og ror. For det andre så er det litt for enkelt for uvedkommende å spasere ombord i båten min hvis jeg ligger med hekken inn. Men tilbake til trådens egentlige tema; smart løsning som jeg vil vurdere selv. Redigert 24.Mai.2012 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Smaapala Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Hei Jo jeg ligger med bauen inn . Spiss ibegge ender. Ser noen ligger med hekken hos oss også.Det jag har lagt merke til er at på mange av båtene er det tydelige skader som komme fra stål bryggene. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 har samme løsning selv, bare med fender i midten der v en møtes. funger fint Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 enkelte steder er det ikke tillatt å ligge med hekken inn pga fare for å ødelegge flytepontongene med propellen. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 (redigert) men tror det er mange som synes det er vanskelig å bakke inn i en trang bås. Sånn som meg.... uten visp og med en 1 strak aksel, så er det ikke så lett, spesielt siden propellen drar den veien den drar. Hadde den rotert andre veien, så hadde det vært et alternativ. Uansett, hvorfor har du behov for å gi et stikk til de som synes det er vanskelig å bakke inn i en trang bås? Redigert 25.Mai.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Danemann Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Smart løsning, skal lage sånn. Har forresten hatt båter fra 15 - 48 fot siden -73, og er stor nok til å bestemme hvilken vei jeg vil ligge sjøl. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Sjøogvind Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Jeg skjønner hvorfor han lagde en slik løsning. Han har en lang seilbåt, og da er det nok vanskelig å beregne hvor langt inn i båsen man skal kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 1.Juni.2012 Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 Når du har en båt på 4-5 tonn og det blåser er det greit at båten holder seg midt i båsen sånn at du slipper å sette livet til med å hoppe ut av båten for å hindre den i å legge seg inn i utriggerene. Har brukt denne patenten i mange år. Tenk deg at maskina stopper i det du skal bakke for å stoppe båten, ja så sentrerer den seg og stopper på blåsa i midten. Kjekkere det enn å sparkle gelcoat i baugen. For meg gir det meg tid til å fortøye i ro og mak. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 (redigert) Jeg og ca. 700 andre i foreningen her som er landets største. Vi har over 1000 plasser i vår havn, tror den er Norges 3.største :) Redigert 2.Juni.2012 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Hvem ligger med baugen inn i bås? Om en ikke har baugpropell er jo båten lettere manøvrerbar forover enn akterover. Det er altså lettere å bakke ut i et større rom - enn inn i et lite. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.