Jump to content

Smart løsning for å forhindre at bauen går i brygga

Sjøogvind

Recommended Posts

Hvem ligger med baugen inn i bås?

Jeg b.l.a. gjør det. Det er langt enklere for meg å gå ut i baugen enn det er å klatre over Pushpit og så ned badetrappen og så skreeeve for å komme bort til bryggekanten.

Båter uten badeplattform og lett adgang til en evt slik, ligger ofte den veien inn til brygga.

Dette vil du legge merke til om du ser deg litt runt i det du legger til eller fra i egen havn også.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hvem ligger med baugen inn i bås?

Og jeg.... :smiley: Dersom jeg skulle ligge med hekken inn, så ville jeg stikke for langt ut. Dette pga skråstagene på utriggerne som gir for liten plass innerst. Dessuten kan jeg snike noen cm ved at baugen ligger litt inn over brygga :lipseal: når jeg ligger med baugen inn. Har også rib hengende i daviter, og da er den tilgjengelig for småturer i omegnen uten for mye mas.

Det passer også min strake aksel og ene propell utmerket på den plassen jeg ligger, har en styrbord sving inn i båsen og propellen trekker hekken til babord når jeg bakker.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Og jeg.... :smiley: Dersom jeg skulle ligge med hekken inn, så ville jeg stikke for langt ut. Dette pga skråstagene på utriggerne som gir for liten plass innerst.

Æ,Å. Lå med hekken inn de første gangene i hjemmehavna, resultat oppskarpet plattformrør pga sidestagene på utliggerene.

Siden jeg kun har en båt på utsiden av meg på brygga, får jeg lov til å ha baugspydet godt inn på brygga. Var marina eier som anbefalte det.

Ligger jeg i gjesthavner uten utliggere eller mulighet for longside, bakker jeg inn.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg bakker som oftest inn i gjestehavner, med mindre ungene skal bade fra plattformen under oppholdet. I hjemmehavn har jeg alltid baugen inn, av to grunner:

For det første så ligger jeg i en elv, med den følge at vannstanden varierer mye. Når vannet er på det aller laveste, er det såpass grunt helt innerst på plassen min at jeg ikke gidder å risikere propell og ror.

For det andre så er det litt for enkelt for uvedkommende å spasere ombord i båten min hvis jeg ligger med hekken inn.

Men tilbake til trådens egentlige tema; smart løsning som jeg vil vurdere selv.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

men tror det er mange som synes det er vanskelig å bakke inn i en trang bås.

Sånn som meg.... uten visp og med en 1 strak aksel, så er det ikke så lett, spesielt siden propellen drar den veien den drar. Hadde den rotert andre veien, så hadde det vært et alternativ. :smiley:

Uansett, hvorfor har du behov for å gi et stikk til de som synes det er vanskelig å bakke inn i en trang bås?

Redigert av egilwh (see edit history)

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Når du har en båt på 4-5 tonn og det blåser er det greit at båten holder seg midt i båsen sånn at du slipper å sette livet til med å hoppe ut av båten for å hindre den i å legge seg inn i utriggerene. Har brukt denne patenten i mange år. Tenk deg at maskina stopper i det du skal bakke for å stoppe båten, ja så sentrerer den seg og stopper på blåsa i midten. Kjekkere det enn å sparkle gelcoat i baugen. For meg gir det meg tid til å fortøye i ro og mak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...