Jump to content

Koble stereo i båt, hvordan?

båtshaka

Recommended Posts

Hei hei.

Jeg driver og kobler stereoanlegg i båt, og lurer på om noen erfarne kunne hjulpet meg med dette?

Jeg trenger en tegningsoversikt hvor jeg ser hva jeg skal koble hvor, og hva jeg evt. bør ha av sikringer osv.

Det jeg har gjort er :

Satt i spilleren, strekt gul ( Batteri+ ) Svart ( Jording - ) fra spilleren, men må jeg av adaptere som er med spilleren, eller kan jeg koble rett i tennene med kabelsko?

Det som skjedde når jeg skulle prøve spilleren når dette var gjort, var at spilleren lagde lyd, men ikke lys i selve spilleren..

Noen som kan lage en oversikt i paint e.l, så jeg for gjort dette ferdig? :)

Takker for svar!

Mvh.

Hei

Typisk fargekode på kablene er

Gul - batteri +

Svart - Batteri -

Rød - Acc. Denne skal kobles til tenningen, slik at spilleren slår seg på. Denne kan også kobles sammen med gul.

Dersom du tar strøm direkte fra baterie må du ha sikring på, denne må dimensjoneres etter strømforbruket på spilleren.

Uten å vite hvilken spiller du har er det vanskelig å gi noen bedre råd

Håper dette kan hjelpe.

Kjøp en iso kontakt hos en bilstereobutikk, biltema, eller noen som selger slik. Så LODDER du ledningene, eller benytter kabelsko med isolasjon. Evt lodding dekkes med krympestrømpe.. Slik kan du enkelt bytte spiller senere, eller benytte den du har et annet sted uten å måtte feste ny iso kontakt pga du klippet av den gamle.

Hvis du ikke klarer eller føler deg trygg på å koble gul/rød sammen, over en sikring, og til batteri eller "sikringsskap" samt sort til jord og de andre kablene tilhørende høytalere så bør du "ringe en venn" :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...