båtshaka Startet 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2012 Hei hei. Jeg driver og kobler stereoanlegg i båt, og lurer på om noen erfarne kunne hjulpet meg med dette? Jeg trenger en tegningsoversikt hvor jeg ser hva jeg skal koble hvor, og hva jeg evt. bør ha av sikringer osv. Det jeg har gjort er : Satt i spilleren, strekt gul ( Batteri+ ) Svart ( Jording - ) fra spilleren, men må jeg av adaptere som er med spilleren, eller kan jeg koble rett i tennene med kabelsko? Det som skjedde når jeg skulle prøve spilleren når dette var gjort, var at spilleren lagde lyd, men ikke lys i selve spilleren.. Noen som kan lage en oversikt i paint e.l, så jeg for gjort dette ferdig? :) Takker for svar! Mvh. Sitér dette innlegget Link to post
sjarlatan Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Hei Typisk fargekode på kablene er Gul - batteri + Svart - Batteri - Rød - Acc. Denne skal kobles til tenningen, slik at spilleren slår seg på. Denne kan også kobles sammen med gul. Dersom du tar strøm direkte fra baterie må du ha sikring på, denne må dimensjoneres etter strømforbruket på spilleren. Uten å vite hvilken spiller du har er det vanskelig å gi noen bedre råd Håper dette kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
båtshaka Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Jeg har en Kenwoodapiller bilstereo. Hvordan kobler jeg opp med sikring?? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Den kobler du på den røde enten direkte til batteri. Alternativ så har du vel fordelingsskinne ombord (Sikringsskap) og da kan du hente ut en ledig derfra og trenger ikke sikring, Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
M/S Bastard Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Isokontakten som sitter på spilleren kan klippes av, blir ikke noe greie på med kabelsko i den. Sitér dette innlegget Link to post
båtshaka Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 ingen som kan tegne opp en løsning for meg?? :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 (redigert) En sikring på den røde, så er mye gjort.. Redigert 24.Mai.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Driver med det samme i dag.Tenkte å koble rød og gul sammen,så slipper jeg å tenke på en nøkkel i denne sammenheng.Tar stømmen fra inngangen på glødereleet med sikring.(kortest vei).Bruker 4# med tanke på fremtidig effekttrinn, dvd spiller og sjerm. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Kjøp en iso kontakt hos en bilstereobutikk, biltema, eller noen som selger slik. Så LODDER du ledningene, eller benytter kabelsko med isolasjon. Evt lodding dekkes med krympestrømpe.. Slik kan du enkelt bytte spiller senere, eller benytte den du har et annet sted uten å måtte feste ny iso kontakt pga du klippet av den gamle. Hvis du ikke klarer eller føler deg trygg på å koble gul/rød sammen, over en sikring, og til batteri eller "sikringsskap" samt sort til jord og de andre kablene tilhørende høytalere så bør du "ringe en venn" Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 - og hold høytalerledningene borte fra diverse andre kabler så du slipper støy og suselyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.