Jump to content

Kobling av ladelampe og tenningslås.

Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg driver å kobler ladelampa. Jeg kobla ladelampa på D+ og henta jord fra jordingspunktet i dashboard. Virker ikke. Så så jeg over et koblingskjema her inne på Båtplassen. Der gikk D+ via tenningsnøkkelen, men det sto ikke noe om på hvilket nummer det står på stikkeren der D+ skal kobles på bak på tenningslåsen. Hvilket nummer skal D+ kobles til på tenningslåsen?

Det burde da virke med direkte kobling til D+ og jordingspunktet, men kom på at det skjer noe der når dynamoen begynner og lade. Er det så at + strømmen kuttes på D+ når den begynner og lade eller gir - strøm?

Kan jeg hente - strømen fra jordinpunktet i dashboard?

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

...................................

Det burde da virke med direkte kobling til D+ og jordingspunktet, men kom på at det skjer noe der når dynamoen begynner og lade. Er det så at + strømmen kuttes på D+ når den begynner og lade eller gir - strøm?

Kan jeg hente - strømen fra jordinpunktet i dashboard?

Nei dette vil ikke virke !! Ladelampa henter minus (i de fleste tilfeller "jord") fra D+. og pluss fra tenningslås !!!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ja, det er riktig slik du skriver i ditt siste innlegg !

I et ordinært system så er det gjennom magnetiseringskretsen at ladelampen får minus tilførsel. Når dynamoen starter å lader så blir det generert magnetiseringsspenning som utgjevner spenningen over ladelampa.

Dette er det skrevet om mye her inne. Legger ved en prinsippskisse som også er brukt i andre tråder !

minusreg.jpg

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...