Leon KAD502 Startet 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2012 Jeg driver å kobler ladelampa. Jeg kobla ladelampa på D+ og henta jord fra jordingspunktet i dashboard. Virker ikke. Så så jeg over et koblingskjema her inne på Båtplassen. Der gikk D+ via tenningsnøkkelen, men det sto ikke noe om på hvilket nummer det står på stikkeren der D+ skal kobles på bak på tenningslåsen. Hvilket nummer skal D+ kobles til på tenningslåsen? Det burde da virke med direkte kobling til D+ og jordingspunktet, men kom på at det skjer noe der når dynamoen begynner og lade. Er det så at + strømmen kuttes på D+ når den begynner og lade eller gir - strøm? Kan jeg hente - strømen fra jordinpunktet i dashboard? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
mateco Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 ................................... Det burde da virke med direkte kobling til D+ og jordingspunktet, men kom på at det skjer noe der når dynamoen begynner og lade. Er det så at + strømmen kuttes på D+ når den begynner og lade eller gir - strøm? Kan jeg hente - strømen fra jordinpunktet i dashboard? Nei dette vil ikke virke !! Ladelampa henter minus (i de fleste tilfeller "jord") fra D+. og pluss fra tenningslås !!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Leon KAD502 Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Stemmer vel det ja, men hvorfor heter den da D+ om den leverer jord ut på D+? Litt forvirra nå jeg. Er det slik at den gir - til dynamo begynner og lade, og da gir ut +, elle bryter den strømmen helt? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
mateco Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 (redigert) Ja, det er riktig slik du skriver i ditt siste innlegg ! I et ordinært system så er det gjennom magnetiseringskretsen at ladelampen får minus tilførsel. Når dynamoen starter å lader så blir det generert magnetiseringsspenning som utgjevner spenningen over ladelampa. Dette er det skrevet om mye her inne. Legger ved en prinsippskisse som også er brukt i andre tråder ! Bjørn Redigert 23.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.