kristoffer r. Startet 24.Mai.2012 Del på Facebook Startet 24.Mai.2012 Det er jo dette med vekten jeg er redd for... at den vil være treg i plan med f.eks. 4 mennesker ombord. Pluss at det hadde vært kjekt å dra voksne mennesker på vannski mens det var 2 i båten... Er det slik at man er trygg hvis man går for en 2 takter 70 hk? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Jeg ville nok hatt 90 hvertfall. Spesielt til vannski. Har selv hatt for liten motor en gang. Aldri mer;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
J-R Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Svigers har en 512 Excel med 4T Mercury 50hk og det er altfor lite..Omtrent ikke mulig å få båten i plan med 4 pers ombord. Ville hatt så stor motor som mulig! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 50 blir nok snautt ja =) En kamerat av meg hadde en slik med 100hk 2T, den hadde krefter nok i massevis, toppet vel ut på rett over 40 knop mener jeg å huske. Til bruk med vannskikjøring osv så tror jeg jeg ville hatt minimum 80hk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
trulsant Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Jeg har samme størrelse Ryds, Ryds 510GTI, med 80hk, båt + motor vek ca 700kg. Gir jeg på til 4000 o/min, så sklir den fint opp i plan, og gjør ca 20-23 knop med 2 personer. Har maks 6000 o/min på denne, så 4000 o/min tilsvarer kanskje 50hk? I 5000 o/min gjør den ca 29-30knop, og på topp 34. Jeg vil tro 70 skal være ok, men alltid mer moro med mer power. Sikkert lettere å omsette når den tid kommer også. TA Sitér dette innlegget Link to post
kristoffer r. Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Jeg ser at Bella markedsfører den med 50-90 hk. Sett i lys av dette skulle en jo tro at man var safe med 70 ("midt i mellom-prinsippet"....)! Men jeg tror også det aller beste hadde vært 80 +. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Er noe med det... For stor motor løses med å ikke gi full gass, andre veien derimot er værre... Skal du kjøpe ny, eller sonderer du bruktmarkedet? TA Sitér dette innlegget Link to post
kristoffer r. Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Det er nok bruktmarkedet som gjelder. Fant denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34940564 og må jo si at jeg er fristet. Men det gjelder vel kanskje å ha is i magen? Leste en test hvor testpanelet siterer forhandler som uttalte at "4 taktere blir for tunge for båten". Det er ikke lett å bli klok på dette! Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Det prøvde en forhandler å overtale meg om også, angående Merc Optimax 2-tak vs 80EFI 4-takt...at firetakteren var stor og klumpete... Faktum var 178kg vs 181kg, dvs vekten av smøreoljen i firetakteren... Og ellers samme undervannshus og utveksling på dette... Så les fakta også, er ikke sikkert forskjellen er så stor som de skal ha det til...og hvor mye er event vektforskjellen, tilsvarer det mye...? TA Sitér dette innlegget Link to post
kristoffer r. Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Bare tre kilo? Du verden, det hadde jeg ikke trodd! Den tar jeg med meg videre! Det er vel så enkelt som at jeg gjerne kunne hatt båten i linken ovenfor, men jeg er bare livredd for at motoren skal være i minste laget. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg valgt en med 80/90 hester, men det blir jo naturlig nok dyrere. Kanskje 70 er ok??? På den annen siden leste jeg en test på nettet hvor det ble nevnt i en bisetning at 70 hk var aaaaaaakkurat litt lite. Søren heller ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Jeg tipper at 70 hester er tilstrekkelig på en såpass liten båt, om du ønsker å kjøre vannski, eller endre bruksmønster kan dette til en viss grad kompenseres ved å bytte propell. Ellers ville jeg tatt en prat med forrige eier, evt bedt om en prøvetur Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Med tanke på at du sier du skal kjøre litt vannski ville jeg valgt noe større. Jeg kjører en del vannski. Hadde en askeladden 475 med 50 hk. Jeg skal love deg at det er kjipt om du må sette av 2 kompiser på land for å få kjørt en siste person på vannski. Jeg solgte den.. Nå har jeg 130 hk og planer lett med 6 mann og en på vannski.. marsjer på halv gass.. Jeg ville venta.. eller legg inn et laavt bud på de med 90. Er bra prutemarked! Mange har allerede kjøpt ny båt;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
kristoffer r. Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 He, he, det er faktisk akkurat den båten og den motoren vi hadde tidligere! Stod "greit nok" på vannski etter Askeladden dersom det var kun en i båten, men skulle gjerne hatt et par knop mer. Bella'en veier bare 40 kg mere (500kg vs. 540 kg). Det er derfor jeg tenker at dette kan gå bra med en 70 hester. Selv om det er 4 takter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 4-taktere er mye trøttere enn 2-takt. Min far har en Bella 571c med honda 90 4-takt. Det er ikkje mer enn det må være. Funker fint til min fars bruk. (han og gamlå frem og tilbake til hytta) Men me 4-5 personer ombord bruker den lang tid å komme i plan. Skal du ha opp en uerfaren person på vannski samtidig som du har en eller 2 passasjerer i båten, går det tregt. Vil troat 70 hester blir snaut for deg. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Skal sette opp en Bella Excel 512 nå med en 90 Honda. Blir spennende å se hvordan det går;). Personlig tipper jeg at 70hk på den ikke er for lite motor.... Sitér dette innlegget Link to post
kristoffer r. Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 jeg tillater meg å (foreløpig) konkludere med at 70 hk er at absolutt minimum og at man helst bør ha 80 og oppover. I den ideelle verden (hvor alt er gratis) ville man ha satt på en 90 hk! Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Alt har en pris, både ved kjøp, og ved salg... Når en ser hvor mye du vegrer deg for å kjøpe for liten motor, så kan en ha det i hodet når du en gang skal selge... Derfor jeg har maks tillat motor på min båt. TA Sitér dette innlegget Link to post
espen22 Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Hei ! En kompis av meg kjøpte nøyaktig den båten ny med 60 hp, dette var allt for lite... Alene ombord eller 2 stykker så var det ok, ca 34 knop.. Men med litt last og 4 voksne så måtte de drive å flytte seg i båten for at den skulle plane. 60 hp ble nappet av og erstattet med 90hp honda 4t. Etter dette var båten grei, ca 40 knop med 2 i båten og ingen planeproblemer ved last... Stålprop er et must på denne, da aluen ikke holder den stødig i sjøen, og den blir nervøs over 36 knop.... Anbefaler ballistic med 17 eller 19" pitch etter hvordan båten skal brukes... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 (redigert) Hiv like godt på trimflaps også. Jeg har Bella 560 HT og trodde jeg skulle klare meg uten, men den var fryktelig var for plassering av pasasjerer. Ettermonterte flaps før årets sesong. Har 90 Optimax og det holder bra, også med 4-5 voksne om bord. Det KAN bety at 70 holder, men jeg ville ha testet før jeg evt. bestilte. Redigert 25.Mai.2012 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.