Jump to content

Eldre evinrude 20 hk starter ikke!

kim-sebastian

Recommended Posts

hei, trenger litt hjelp!! var helt idiot i hodet å sendte en venn av meg avgårde får å kjøpe en båtmotor til meg, hadde selv ikke tid. ingen vonde ord om min venn, menn han sjekka ikke at motoren startet før han hentet den.....

men men nok om det, her er problemet:

eldre evinrude 20 hk vil ikke starte. har sjekket følgende: (er IKKE mekaniker)

det er gnist i pluggene

det lukter bensin av pluggene

renset bensinpumpa (den er tett nå)

har forsøkt med startgass i forgasser og i pluggene

motoren har startet en gang, den gikk da i ca 30 sek så smalt det å den stoppet

etter x antall drag i snora så kommer det et smell og eksos.

ingen livstegn nå!! hva kan jeg gjøre??

har fått tak i en delemotor av samme type. skal jeg sette noe fra den over til den andre? trenger sårt litt tips her :) sommeren er i gang jo

om noen kompetente kunne tenke seg å omså bytte motor med meg (som starter og går med en gang, minimum 15hk) så gjør jeg glatt det,

har i så tilfelle i den byttehandelen:

1 x evinrude 20 hk (80 tallsmotor)

1 x evinrude 20 hk samme motor uten propellen

1 x yamaha 5 hk ferskvannsgått påhenger som fungerer helt topp

kan svares på telefon omså 90478866

Siden den smeller slik som du beskriver har jeg en misstanke om at den enten har feil tenning, som kan skyldes av at splinten som styrer svinghjulet på veiva så svinghjulet sitter riktig kan ha knekt. Dette her jeg sett på flere motorer selv og er ikke ett ukjent fenomen på gamle påhengere som plutselig skyter.

Det kan selvfølgelig også skyldes bensintilførsel og kvaliteten på bensinen.

Hvis motoren har stått stille i to år, så er det heller ikke usannsynlig at forgassere har tettet seg, så skru ut dreneringsskruene og tøm systemet for gammel bensin, pump igjennom ny bensin før du skrur i dreneringsskruene.

Sjekk også bensinfilter og gjerne bensinslange tilkoblinger og blåsebelgen at dette er uten skader og eller lekkasjer.

Det er heller ingen ulempe og demontere forgassere og rense dem skikkelig.

Når du har sjekket dette og funnet det ok, så sjekk alle kontakter og da spesielt jord til coiler at det ikke er rust og eller irr på noen av disse, sammen med resten av kontaktene.

Sjekk også at dødmannsknappen fungerer som den skal, for denne kan trøble det til på mange måter.

Du kan også med fordel når du skrur av svinghjulet og sjekker den splinten/halvmånen, sjekke at det ikke er rust og irr på tennspolene og på innersiden av svinghjulet, dette er heller ikke uvanlig feilsymtomer for at en motor skyter og ikke tenner.

Hvis du har sjekke alt dette og motor fortsatt ikke startere eller går, bør du gå grundigere til verks, som å sjekke powerboks og resten av elsystemet på motoren, at dette fungerer.

Har du sjekket kompresjonen på begge sylindre, at denne er god og nogenlunde lik, så det ikke er stempel, stempelringer og kanskje reedventil som er synderen, hvis du har svak kompresjon?

Ha en fin dag

takker for tipset :) men leverte tilbake motoren i går fikk pengene tilbake og hentet en litt mindre men 17 år nyere motor. det ble litt mye tull med den motoren, kjøpte meg båt for å slappe av å kose meg på sjøen, å helst kun tenke på vedlikehold, ikke for å skru meg ihjel, bli forbannet å tape penger :) men nå er jeg bare timer fra å komme meg utpå fjorden igjen ;) takk for at du tok deg tid til å skrive :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...