Lazyjack Startet 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2012 Batteribanken(4*Sønnak SR550(115Ah)) er slik plassert i båten at det er vanskelig å drenere lufteslangen(e) fra batteriene over bord. Det innebærer at evt. knallgass fra batteriene blir værende i batterirommet som er under en benk i salongen. Hva gjør andre? Ser ikke for meg at jeg skal måtte legge opp et eget ventilasjonssystem med vifte osv. Kan det være en god ide å tre en liten ballong over enden på hver lufteslange? Så man har litt kontroll med om det er dannet noe gass? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Jeg ville ikke samlet gassen opp på den måten. Det er neppe store mengdene det er snakk om. Kan du ikke bare plassere en lufteventil i skottet på benken? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Jeg har to stk 220 Ah batterier i samme kasse, de er det ikke lufting på. Dessuten et 180 Ah batteri under køya i forpiggen, det er det heller ikke lufting på. Har planlagt å gjøre noe, en eller annen gang. Så langt har jeg ikke merket at det har vært gass (gass fra vanlige blyakk. har en særegen lukt). Batterier som er i god stand og som lades fornuftig gasser lite. Jeg fyller maks et par liter vann til sammen på alle batteriene i året for å holde nivået. Det blir ikke vanvittig mye gass av det. Ballongmetoden vil jeg fraråde. Det du gjør er å konsentrere hydrogenet, som jo er særs reaktivt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Ballongmetoden vil jeg fraråde. Det du gjør er å konsentrere hydrogenet, som jo er særs reaktivt. Et godt poeng! Det er vel riktig som det sies at med riktig lading og lite behov for etterfylling av vann så er det lite gass som dannes. Da lar vi det være som det er og lufting ut til salongen er det allerede. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Hydrogen er verdens mest diffunderende gass og forsvinner fort. Du kan nok få nok til en smell hvis det er hermetisk lukket men normalt luftehull er mer enn nok. Gass dannes også kun ved lading med for høy spenning, dvs at batteriene koker. Så....sørg for at lader er i oden og det er lite behof for etterfyllin så er ikke dette et problem:-) . Det mange tror er gasslukt er som regel litt smeltende isolasjon etter for høy strømgjennmgang, så ingen grunn til å freake helt ut om du skulle kjenne litt lukt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Jeg har et tilsvarende opplegg og har bruker propper med drenering som går inn i en lukket slange som har utløp bak båten. Vil absolutt anbefale lufting hvis du bruker batterier som ikke er forseglet. Spesielt ved landstrøm er dette farlig for batteriene kan ryke å begynne og koke. Det kan produsere mye knallgass som du absolutt ikke vil ha inne i båten. Hvis du ikke kan legge lufting ville jeg investert i forseglede batterier. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Det du kan gjøre er å montere en gjennomføring, ca innvendig diameter som passer disse lufteslangene. Alle 4 i en. Krympestrømpe eller tape over dette, og du har lufting ut. (dette er en industrihemmelighet , så ikke si det til noen) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.