John_Kr Startet 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2005 (redigert) Ja ja jeg er sikkert gal, men pytt. Jeg kaller det midtvinters vedlikehold, dette gjennomførte jeg i dag på min motor. Ut med alle 6 pluggene, inn med konserveringsolje (CRC) og sveivet motoren forsiktig rundt. Den gikk så fint. Deretter sprøytet jeg CRC 6-66 over det hele, både ute og inni. Kjørte powertrimmen 2-3 ganger med fulle utslag. Ladet batteriet i 2 døgn. Ja nå kan jeg sove godt igjen. Er det bare jeg som gjør dette? Redigert 22.Januar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Akira Maru Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Ja ja jeg er sikkert gal, men pytt. Er det bare jeg som gjør dette? <{POST_SNAPBACK}> Gal er du ikke! Bare skikkelig dedikert. Men, dette skapte dårlig samvittighet! Det blir nok en tur ned til båthavna i morra... :o) Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
TommyJ00 Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Nei da du er ikke alene. Holder på i havna for andre helg på rad og legger om ALT elektrisk, samt monterer inn en ny dieselvarmer, m.m. På kveldene er det aktivitet i snekkerverkstedet. Første prosjekt er ny motorkasse som nå er ferdig montert klar for lakk. (hadde ikke bilde ferdig montert) I morgen tidlig går turen igjen i havna. GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Ja ja litt gal er vi sikkert ! Jag var nere i hamnen idag jag oxo, skall ner i morgon med, håller på med en mall til en badbrygga! ganska härligt väder idag, så länge solen var uppe! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fantino Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Ja ja jeg er sikkert gal, men pytt. Jeg kaller det midtvinters vedlikehold, dette gjennomførte jeg i dag på min motor. Ut med alle 6 pluggene, inn med konserveringsolje (CRC) og sveivet motoren forsiktig rundt. Den gikk så fint. Deretter sprøytet jeg CRC 6-66 over det hele, både ute og inni. Kjørte powertrimmen 2-3 ganger med fulle utslag. Ladet batteriet i 2 døgn. Ja nå kan jeg sove godt igjen. Er det bare jeg som gjør dette? <{POST_SNAPBACK}> Det er nok i alle fall kun du som klarer å lade batteriet i 2 døgn i løpet av en dag Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 22.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Det er godt å høre at det ikke er bare meg. Har følgende prosjekter før sjøsetting til våren: - Heve motoren 1 steg opp, det vil si at motoren skal være montert på topp. Hvordan jeg gjør det er kanskje ikke så lett når motoren veier ca 250 kg. Må få laget noe som jeg kan få løftet motoren etter, en stilasje eller lignende. Her må jeg vel kjøpe meg en kjettingtalje. - Montering av LED navigasjonslys. - Ny bunnstoff, Seajet sin nye 034 Emperor - Bytte oljen på powertrim - Lufte servostyringen - Montere VHF og antenne - Vask og polere. Så er vi klar. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 22.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Det er nok i alle fall kun du som klarer å lade batteriet i 2 døgn i løpet av en dag <{POST_SNAPBACK}> Har god lader skjønner du Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Det er godt å høre at det ikke er bare meg. - Montering av LED navigasjonslys. -Så er vi klar. <{POST_SNAPBACK}> Hej John ! bara en nyfiken fråga, varför LED, du har ju alltid motorn igång när du er ute, obegränsat med ström.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
John_Kr Svart 23.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Hej John ! bara en nyfiken fråga, varför LED, du har ju alltid motorn igång när du er ute, obegränsat med ström.... <{POST_SNAPBACK}> Hei Dette er vanskelig å svare på, men jeg synes at LED pynter litt opp samt at de sparer strøm. Jeg kan ligge på timesvis å fiske uten at motoren er i gang. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Anders Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Bare lurer John_Kr, hvorfor skal du bytte olje på power trimmen? Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Godt å høre det er flere som lider av denne sykdommen... Selv brukte jeg forrige helg tre timer på å sette to fuktslukere i salongen.... (TingTarTid) I går kveld ringte fruen meg når jeg var hos elskerinnen (les båten) og lurte på om jeg hadde flyttet... Utrolig hvor mye småplukk en kan fikse på i løpet av vinteren, og så er det jo så koselig sitte i båten med litt varme på og en kopp kaffe. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 23.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 (redigert) Bare lurer John_Kr, hvorfor skal du bytte olje på power trimmen? <{POST_SNAPBACK}> Ja si det. Powertrimmen skal i utgangspunktet være selvluftende, men vi har problemer med å få ut all luft ut av systemet. Dette høres godt når du kjører motoren i opp posisjon. Begge motorene som vi kjøpte er slik. Dette er i utgangspunktet ingen problem, men ønsker å prøve en annen oljekvalitet en den som er der fra før. Vi skal selvfølgelig bruke riktig Dexron-III ATF olje. Vi kommer kun til å bytte den oljen som ligger i tanken og ikke tømme hele systemet. Kommer samtidlig til å gjøre dette en gang i året for å få en jevn strøm av ny olje. Lurt. Redigert 23.Januar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Slagskibet Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Bare lurer John_Kr, hvorfor skal du bytte olje på power trimmen? <{POST_SNAPBACK}> En bør jo ikke fortelle den lokale Ørnhild hele sannheten heller da? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 23.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2005 Holder på med den store drittjobben. Bytte belg. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Intruder Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Har vært i båten og startet og varmkjørt. Godt å høre at motor går. Det begynner å bli lysere også nå så det er ikke lenge før jeg skal på fjorden å fiske litt, koke kaffe og kose meg skikkelig!!!! Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Ja ja jeg er sikkert gal, men pytt. Er det bare jeg som gjør dette? <{POST_SNAPBACK}> Neida, bare dedikert... Brukte 4 timer i går .... 2 timer på utsiden av babord maskin for å demontere og remontere luftfilter, sjekke turbolader, ta av og montere på toppdekselet for å sjekke dyser og ventiler samt sjekke elektrisk og trekke til motorlabber, trekke over varmehette på turboladeren osv. Deretter begynte jeg å sjekke vann og lensepumpe opplegg, ekstern høytaler til VHF som ikke virker, og fikk åpnet safen som er ombord (etter mye "om-og-men" med koden). Har nå en oppdatert liste om hva jeg skal gjøre neste helg..... en ordentlig plage da jeg ender opp med minst like mange ting som er "kjekt å få gjort" etter hvert besøk, som de tingene jeg har ferdigstilt .... men det er jo litt slik når en blir mer kjent med "ny" båt...... og har bukt ganske mye WD40 som kommer med meg hver gang jeg kryper ned i maskinrommet .... utrolig mye av dette stoffet som brukes går til rundt de jernklumpene mine .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
John_Kr Svart 30.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 (redigert) Da er jeg kommet ennå et stykke på vei, ny lensepumpe montert i dag. Whaler super sub, den gamle håndpumpa er utmontert og er historie. Redigert 30.Januar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skipper Worse Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Denne helgen har jeg for min del sjauet ut gamle batterier og inn tre nye a 110 Ah. Satt på tilbakeslagsventil på den ene lensepumpen som ev. går ved stilleligge (midterste). Sjekket oljenivå og etterfylt noen liter, Mobil 1 Supersyn ($$$... ). Kveiket opp gasskomfyren og perkulerte meg en skvett kaffe (fikk perkulator til bursdagen, av svigermor. Etter navnet å dømme må dette være en finsk type kaffetrakter ... ). Fyrte i gang maskinene ... oh hellige fryd, musikk for Ford-tilvante ører. Så ankom Quindebestet og Chrapylene, og da var idyllen brutt ... Fikk i alle fall forhalt til bås med strøm. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.