Jump to content

Midtvinters vedlikehold av motor og båt


John_Kr

Recommended Posts

Ja ja jeg er sikkert gal, men pytt. :eek:

 

Jeg kaller det midtvinters vedlikehold, dette gjennomførte jeg i dag på min motor. Ut med alle 6 pluggene, inn med konserveringsolje (CRC) og sveivet motoren forsiktig rundt. Den gikk så fint.

 

Deretter sprøytet jeg CRC 6-66 over det hele, både ute og inni.

 

Kjørte powertrimmen 2-3 ganger med fulle utslag.

 

Ladet batteriet i 2 døgn.

 

Ja nå kan jeg sove godt igjen.

 

Er det bare jeg som gjør dette? :lol:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Nei da du er ikke alene.

Holder på i havna for andre helg på rad og legger om ALT elektrisk, samt monterer inn en ny dieselvarmer, m.m.

 

På kveldene er det aktivitet i snekkerverkstedet.

 

Første prosjekt er ny motorkasse som nå er ferdig montert klar for lakk. (hadde ikke bilde ferdig montert)

 

Bilde

Bilde

 

I morgen tidlig går turen igjen i havna.

 

GipsyGirl

Link to post

Ja ja jeg er sikkert gal, men pytt. :eek:

 

Jeg kaller det midtvinters vedlikehold, dette gjennomførte jeg i dag på min motor. Ut med alle 6 pluggene, inn med konserveringsolje (CRC) og sveivet motoren forsiktig rundt. Den gikk så fint.

 

Deretter sprøytet jeg CRC 6-66 over det hele, både ute og inni.

 

Kjørte powertrimmen 2-3 ganger med fulle utslag.

 

Ladet batteriet i 2 døgn.

 

Ja nå kan jeg sove godt igjen.

 

Er det bare jeg som gjør dette?  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok i alle fall kun du som klarer å lade batteriet i 2 døgn i løpet av en dag :wink:

Link to post

Det er godt å høre at det ikke er bare meg.

 

Har følgende prosjekter før sjøsetting til våren:

 

- Heve motoren 1 steg opp, det vil si at motoren skal være montert på topp. Hvordan jeg gjør det er kanskje ikke så lett når motoren veier ca 250 kg. Må få laget noe som jeg kan få løftet motoren etter, en stilasje eller lignende. Her må jeg vel kjøpe meg en kjettingtalje.

 

- Montering av LED navigasjonslys.

 

- Ny bunnstoff, Seajet sin nye 034 Emperor

 

- Bytte oljen på powertrim

 

- Lufte servostyringen

 

- Montere VHF og antenne

 

- Vask og polere.

 

 

Så er vi klar.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Godt å høre det er flere som lider av denne sykdommen... Selv brukte jeg forrige helg tre timer på å sette to fuktslukere i salongen.... (TingTarTid)

I går kveld ringte fruen meg når jeg var hos elskerinnen (les båten) og lurte på om jeg hadde flyttet... Utrolig hvor mye småplukk en kan fikse på i løpet av vinteren, og så er det jo så koselig sitte i båten med litt varme på og en kopp kaffe.

Link to post

Bare lurer John_Kr, hvorfor skal du bytte olje på power trimmen?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja si det.

 

Powertrimmen skal i utgangspunktet være selvluftende, men vi har problemer med å få ut all luft ut av systemet. Dette høres godt når du kjører motoren i opp posisjon. Begge motorene som vi kjøpte er slik. Dette er i utgangspunktet ingen problem, men ønsker å prøve en annen oljekvalitet en den som er der fra før. Vi skal selvfølgelig bruke riktig Dexron-III ATF olje. Vi kommer kun til å bytte den oljen som ligger i tanken og ikke tømme hele systemet. Kommer samtidlig til å gjøre dette en gang i året for å få en jevn strøm av ny olje.

 

 

Lurt. :smash:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Ja ja jeg er sikkert gal, men pytt. :eek:

 

Er det bare jeg som gjør dette?  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Neida, bare dedikert...

 

Brukte 4 timer i går .... 2 timer på utsiden av babord maskin for å demontere og remontere luftfilter, sjekke turbolader, ta av og montere på toppdekselet for å sjekke dyser og ventiler samt sjekke elektrisk og trekke til motorlabber, trekke over varmehette på turboladeren osv.

 

Deretter begynte jeg å sjekke vann og lensepumpe opplegg, ekstern høytaler til VHF som ikke virker, og fikk åpnet safen som er ombord (etter mye "om-og-men" med koden).

 

Har nå en oppdatert liste om hva jeg skal gjøre neste helg..... en ordentlig plage da jeg ender opp med minst like mange ting som er "kjekt å få gjort" etter hvert besøk, som de tingene jeg har ferdigstilt .... men det er jo litt slik når en blir mer kjent med "ny" båt...... og har bukt ganske mye WD40 som kommer med meg hver gang jeg kryper ned i maskinrommet .... utrolig mye av dette stoffet som brukes går til rundt de jernklumpene mine ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Denne helgen har jeg for min del sjauet ut gamle batterier og inn tre nye a 110 Ah. Satt på tilbakeslagsventil på den ene lensepumpen som ev. går ved stilleligge (midterste). Sjekket oljenivå og etterfylt noen liter, Mobil 1 Supersyn ($$$... :cryin: ). Kveiket opp gasskomfyren og perkulerte meg en skvett kaffe (fikk perkulator til bursdagen, av svigermor. Etter navnet å dømme må dette være en finsk type kaffetrakter ... :lol: ). Fyrte i gang maskinene ... oh hellige fryd, musikk for Ford-tilvante ører. Så ankom Quindebestet og Chrapylene, og da var idyllen brutt ... Fikk i alle fall forhalt til bås med strøm.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...