Zach Startet 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2012 Har hatt båten på land noen dager, og sjøsatt i dag. På land fjernet jeg "backventilen" på drevet (290DP) etter tips fra en motormann. Dette skulle gi litt bedre sprut i motoren. "Backventilen" er en klaff som er motert på eksosuttaket for å hindre vanninntregning ved (stor) fart bakover. Virket å være litt stiv, og kan hende tappet litt krefter av motoren. I nyere drev er det ingen slik klaff. Under prøvekjøring fikk jeg ca 75 o/m mindre turtall og 1 kn mindre fart på fullt enn tidligere etter vårpuss og prøvekjøring. Dette var litt rart med ren og nysmurt båt, og lite diesel og vann ombord. Kan det tenkes at det å fjerne den nevnte klaffen, har motsatt effekt? Kan også nevne at jeg har skiftet dieselspissene på motoren (41A). Dette kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Vil gjerne ha kommentarer/synspunkter på dette. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Det er helt sikkert ikke klaffen. Da er det heller dysespissene dine. Har du sjekka gasswiren? Du får full gass, også de 2 siste mm? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 På de senere drevene sittet vel eksos klaffene i belgen?. Bör ikke bli forskjell uten, bör kanskje sjekke dieselpumpa også att den er rett stillt etter dyse ovehaling. Kan vel tenkes at den blir litt mere fölsom med riktig åpningstrykk på dysene. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Zach Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Takk for responsen! Om noen dager skal jeg ha en "VP-spesialist" ombord for å skifte et par pakninger som er vrien å komme til. Tar spørsmålet om turtallet opp med han, og kanskje få sjekket dieselpumpa samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Kan nærmest garantere at den klaffen har absolutt ingen betydning utover nettopp det å hindre at vann kommer inn feil vei, men de fleste av disse klaffene ligger nok på havets bunn for lengst, så det har nok ikke så stor betydning for vannintrengning heller, men at du får noe mer effekt av å fjerne den er bare tull. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.