Jump to content

Groe under båt og svart røyk

Sylvester

Recommended Posts

Kan det være en sammenheng med groe under båten og svart røyk og mindre turtall på motorene?

Syntes å huske at jeg hadde svart røyk i fjor også på denne tiden, men det er kanskje hukommelsen som svikter.

Tror ikke jeg hadde mindre turtall da.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Det er nok en sammenheng der ja! Groe har ganske mye å si for halv- og helplanere. Til vanlig marsjer jeg med 16 knop på ca 2000 rpm og makser på 21 knop med ca 2300 rpm. Da jeg hadde første prøveturen etter en laaaang vinter, klarte jeg ikke mer enn 13 knop og 2000 rpm med full gass... Jeg hadde derimot ikke noe særlig svart røyk, men det var sikkert fordi turboen klarte å produsere nok trykk til at det ble noenlunde bra forbrenning. Hvis du mister så mye fart og turtall at du ikke klarer å spinne opp turboen, men likevel fortsetter å mate på med diesel, vil det ryke svart.

Da jeg tok båten opp for vårpuss var det overraskende lite groe egentlig, bare et tynt lag med "slie" som jeg kaller det, men det dekket hele skrogbunnen. Etter å ha spylt og fått på ny og frisk bunnsmurning gikk båten som en klokke. :smiley:

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Hvert andre år. Det året den blir liggende ute er jeg under med dykkerutstyr og fjerner ruer på propell, ror, baugpropeller og ellers hvor det er noe. bytter også da anoder om nødvendig. Årets dykk blir på Torsdag eller Fredag

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har "vanligvis" båten oppe årlig. i fjor gjorde hyppige jobbreiser at det ikke lot seg gjøre. Har lagt merke til ca 2-3 knops nedsatt fart i forhold til normalen pr turtall. Tok opp båten i går, skikkelig spyleseanse. Mye groe, men ikke nok til at jeg kunne invitere på "Seafood med nogo attåt" måltid. Det blir spennende å se hvor mye letter båten går. Ser det nok slik at det å få av rur og elendighet fra propellen kanskje var det nyttigste. Det ble mindre bilder enn planlagt, men jeg kommer tilbake med rapport.

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...