Jump to content

noen med erfaring med risør 27?

HansT

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har erfaring med risør 27?

Hvordag er denne med tanke på sjø og slikt?

Fikk tilbud om en i dag, det står en 3 syl buck på ca 36hk i den,er dette greit i denne?(for å få en fart på ca 7-9 knop?)

Forrige båten var en Risør 27. Var veldig fornøyd med båten og skulle gjerne beholdt den. Men, reisefølget ville ha mer plass osv., så den ble solgt for tre år siden.

(Snekke)skroget ruller som alle andre. Minst. Motsjø og låringssjø takler den veldig bra. Motsjø og kalesje vil som på de fleste innebære at det kommer litt vann hvis sjøsprøyten har stått over vindskjermen og kalesjen en stund.

Plassen synes jeg var veldig bra til å være en gammel 27'. Grei soveplass for to akter, men må "tre seg inn" i køya. Grei cockpit og veldig bra plass inne forut med dinett som kan slås ned til dobbelkøye og to køyer i front. Toalettrommet har litt lav takhøyde.

Motoren du skriver at eksemplaret holder i utgangspunktet for båten. Den har depl skrog og du kan ikek regne med mer enn 7-7,5 knop uansett motor. Jeg hadde 36 hk Mercedes og fikk i overkant av 7 knop på maks. Komfortfart mellom 6 og 6,5. Ellers når det gjelder motoren ville jeg vært litt skeptisk til Bukh'en. Det er en sjøvannskjløt motor, ikke sant? 30 år i saltvann gjør ingen motor spesielt godt og kan uten varsel havarere. Men, her som ellers kan jo vedlikehold osv være bedre enn normalt.

Vær obs på at Risør 27 stort sett er selvbygg basert på "byggesett". Kan være mye rart og mye veldig bra utførelse og løsninger. EN godt/proft bygget og godt vedlikeholdt Risør 27 gir etter min mening veldig mye båt for pengene? Prisnivå? 130.000 for en godt vedlikeholdt og velutstyrt - minus litt for risiko for motor? 90.000 for en som er enklere utstyrt og enklere vedlikeholdt ?

Ser for øvrig at du har Sollux 24 AC. Hadde selv slik båt før jeg byttet til Risør. Helt anne divisjon med hensyn til plass og komfort, men det går litt saktere......... Solluxen min hadde forresten Yanmar 33 slatvannskjølt. Som fungerte som en drøm hele tiden jeg hadde den, men hvor toppen sprakk på grunn av saltfortetninger på fjerde turen for han som kjøpte av meg. Ingen forvarsel i det hele tatt og jeg hadde også kjørt kjølerens osv.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Takker for ett godt svar.

siden du både har hatt risør og sollux, hvordan takler denne side sjø i forhold til solluxen?

Fart har igrunn ikke så stor betydning men en marsj på 6-7 knop er jo greit.

Har vært å kikket på denne båten i dag og motoren så og virket ganske bra,men har ikke fått prøvd den ennå da den fortsatt ligger på land.

Så all info og erfaring om denne typen båt er til veldig god hjelp.

Båten hadde vist også betong el.l i kjøl.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...