leopard Startet 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2012 Etter mye mas av min bedre halvdel vurderer vi å gå over til seilbat. Vi er helt grønne når det gjelder seiling. Vurderer både nytt og brukt. I den forbindelse lurer jeg på hva utstyr en må ha, bør ha og er kjekt å ha. Båten skal kun brukes til tur seiling. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 (redigert) Mener du utstyr til båten, eller personlig utstyr? Bra seildress er et stort pluss i dårlig vær, du skal tross alt stå ute. Gode nok seil, også såpass at båten beveger seg om det blåser lite, jeg syns nemlig at noe av pointet med turseiling er å komme seg et stykke avgårde :) Ellers; ikke dyng ned båten med nice-to-have-utstyr som tar opp plass, krever vedlikehold og går istykker. Less is more ... Redigert 24.Mai.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 tenkte på utstyr til båten ja. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Autopilot hadde eg utan tvil prioritert. Er som eit ekstra mannskap på turseglas. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
atletico1 Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 (redigert) genoa vinsjer og storseil skjøte innen rekkevidde av ror mann er kjekt. Kartplotter, gassovn og kjøleboks gjør livet lettere. Cockpit telt som gjør at cockpit (helst romslig) kan brukes i dårlig vær og som solskygge også under motring vil den kunne brukes hvis regnvær. Ståhøyde under dekk. Separat bad/toalett med septik tank. Autopilot er nevnt og er et must hvis man ikke har mange gaster til å hjelpe. Redigert 24.Mai.2012 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Litt usikker på om det spørres etter basic-utrustning eller «ekstrautstyr», og jeg tror også TS har, eller har hatt, motorbåt, slik at utstyr som ikke er spesifikt for seilbåt er kjent fra før av? Anyway ... Autopilot er et must ja. Resten av instrument-stack'en - Tja. Vindretning, vindstyrke, logg. Man MÅ ikke ha dette (det er vel få båter over 30' uten.), men det er definitivt kjekkt å ha, man merker mye lettere hva man gjør rett og feil i en mindre båt, i en større kan det være greit å ha harde fakta å støtte seg til. Men det viktigste instrumentet er lusa i seilene, og de koster vel kun få kroner... Rullesystem til genoa er også veldig greit. Skal man kunne håndtere båten uten mannskap må man nesten ha en av delene; enten autopilot eller rullesystem. Ankervinsj ... mjæ ... jeg har, men har også anker med passelig kjetting og ankarolina akter, ender opp med å bruke det i 99% av tilfellene. Så har vi det som jeg må få somla meg til å anskaffe: bom-brems, som gjør at man kan jibbe uten at all-hell-breaks-loose selv om det er litt vind. Lazy-jacks og lazy-bag til storseilet er veldig greit, hvis man ikke har rullestolseil da. Cockpit-telt: Det er neppe verdt penga, men Kapell&Annat har en variant som man bare feller ned foran sprayhood, og det virker temmelig enkelt og greit på meg. Enkelt og greit er viktig. Jeg synes litt av spørsmålet her er om TS har tenkt å kjøpe ny eller brukt båt. En brukt båt vil ofte ha det utstyret man trenger i utgangspunktet. En ny båt ... vel, utstyr og montasje er utvilsomt en viktig del av inntektsgrunnlaget til forhandlerne. Leste for et par år siden om en ti-tommeltotter som hadde kjøpt inn og montert autopilot, varmer osv. selv, istedenfor å velge «utstyrspakke» da han kjøpte båten. Det ble en del knot og mange veeeldig lange kvelder, men likevel tilsa innsparelsen en timelønn på 2.500 kr. såvidt jeg husker. Ikke så værst, og greit å huske uansett hva man knoter med når man skal til og gjøre noe teknisk med tastaturfingra ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 som solskygge også under motring ... Skygge trenger man! Et par dager i brutal stolsteik er ikke noe kroppen liker, uansett motring eller seiling. Men om det best løses av telt til 20.000++ vet jeg ikke... Hvis man vil forlenge sesongen i begge ender derimot, er prisen ikke urimelig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Windex. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 tenkte i utgangspunktet på ny båt dersom prisen er rett og om det er mulig å få innbytte. Utstyrs lista er lang og jeg er usikker på hva man trenger. feks baugpropell hvor aktuelt er det på en seilbåt i den størrelsen. Autopilot har jeg forstått er veldig greit å ha. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Baugpropell på en 34-36 fots seilbåt er absolutt ikke nødvendig, eller noen annen båt i den størrelsen heller, for den saks skyld. Autopilot er veldig greit, satt stort sett med rorkulten i hånda i 22 timer torsdag-fredag da jeg hentet båt i oslo, og etter det er autopilot på ønskelista. Ellers er det lite man egentlig trenger, men mye som gjør turen lettere. Det avhenger jo også av fartsområdet. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
quantumduck Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 (redigert) Baugpropell på en 34-36 fots seilbåt er absolutt ikke nødvendig, eller noen annen båt i den størrelsen heller, for den saks skyld. En seilbåt (med finnekjøl) dreier jo nesten om sin egen akse, så jeg er helt enig, det hadde ikke stått høyt på ønskelista ihvertfall. Men det fins situasjoner man skulle ønske man hadde ... På en motorbåt med en motor, mye vindfang og lite grep i vannet, gir det mer mening. Ellers er det egentlig nok å ta av ... -VHF-radio (fastmontert) -Flåte -Drivanker -Båtmannsstol -Bonpet brannslukker, en i motorrommet og en i byssa: http://www.redningss...kker.124956.cms Har ikke fått ut finger'n men anser disse som et must. (Antar det er lurt å sjekke med forsikringsselskap om evt. krav oppfylles av disse, man trenger vel håndholdt pulverapparat i tillegg tipper jeg.) -Radarreflektor -Fordekkslys (har aldri tenkt på at det er ekstrautstyr, hvis det ikke følger med i utgangspunktet er det antagelig verdt penga) -Sprayhood, er vel ekstrautstyr det også tenker jeg ... og nesten et must. -Overlevelsesdrakter (HH har noen vacuumpakkete til en drøy tusenlapp stykket, ikkeno å lure på ...) -Koniske treplugger -Løpeliner og sikkerhetsliner (http://www.nautiskha...ont.php?pid=573), samt seler hvis ikke vestene har. -Krybbe, hvis du skal ha båten på land, ikke la den stå med støttebukker, særlig ikke hvis den står på grus el. hvor regnskyll osv. kan skylle vekk masse. Sånn (http://www.nautiskha...nt.php?pid=3050), ikke sånne (http://www.nautiskha...nt.php?pid=2622) -Solbeskyttelse har vært nevnt, denne så enkel og grei ut http://www.nautiskha...nt.php?pid=3469 Redigert 28.Mai.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Varme, autopilot, cockpittelt, kartplotter og foldepropell i prioritert rekkefølge :-) Sitér dette innlegget TMS Link to post
leopard Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 takker for mange fine svar da vet jeg litt mer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest caplex Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 hei jeg har byttet navn fikke ikke logget meg inn med det andre, Vi har fått solgt og endelig kjøpt oss seilbåt, det ble en bavaria 39 07 mod. Er det noen som har noe erfaring med seileklær, hva er bra til et normalt pris nivå? Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Helly Hansen og Gill er bra (offshore jakke). Musto har tradisjonelt vært veldig bra, men det ryktes på nett at kvaliteten i sømmer har blitt dårligere. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Barbaria Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 hei jeg har byttet navn fikke ikke logget meg inn med det andre, Vi har fått solgt og endelig kjøpt oss seilbåt, det ble en bavaria 39 07 mod. Er det noen som har noe erfaring med seileklær, hva er bra til et normalt pris nivå? Gratulerer med ny båt. Kona kjøpte seilklær på SportShoppen i Tanumstrand. De har bla. et eget merke som iflg. spec er like godt mht. puste og vann egenskaper, men det gjenstår å prøve. Tåler de en Norsk sommerferie så er de vel godjente. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
onkel_ove Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Er fornøyd med Stormberg sine seiljakker, billig og bra...men er sikker ikke like pop på catwalken som HH :-) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.