Jump to content

Startproblemer Mercruiser 4,3L EFI 210HK, plugger? Video!

marcus^

Recommended Posts

Da har min kjære trofaste 4,3 liters Mercruiser innenborder bestemt seg for ikke å starte. Den drar greit rundt på starteren, gir antydninger til noen tenninger her og der i startforsøket men har enda tilgode at den starter og går mer enn et par sekunder. Den har vært noe tungstartet men har ikke hatt noe problemer med å starte den denne sesongen frem til nå. Se video i bunnen.

Mistenkte at det var vann i bensinen. Har nå pumpet ut stort sett alt av innhold i tanken da jeg aldri har gjort dette tidligere, og fylt på med 30 liter med bensin og en liten mengde kondensfjerner (10 liters reservekanne, så ble ikke mange turene jeg tok meg tid til).

Har den gamle bensinen på kanner så tenkte bruke hevertprinsippet senere når jeg er sikker på at vannet har samlet seg i bunnen,

mulig jeg kan finne et bruk for de literene.

Bestemte meg i dag for å sjekke tennpluggene, men disse mistenker jeg at ikke har vært byttet ila. 4 sesonger nå og disse sitter for hardt til at jeg har sjans til å rikke! Kun prøvd rustløser og muskelkraft hittil, andre forslag?

Kan det være bensinpumpe? Ved å vri nøkkelen til tenningsposisjon hører jeg tydelig at den jobber, men har ikke funksjonstestet denne noe videre.

Ellers god spenning på batteriet, helt ny startmotor. Hadde for et par uker siden en fin dagstur med båten uten noe antydning til noe problemer.

Det som er veldig surt er at jeg skal låne bort båten om et par uker, og håper derfor noen kan hjelpe meg, og at problemet er lite nok til at jeg trygt kan låne ut båten med god nattesøvn! Om noen skulle befinne seg i Osloområdet og kunne hjelpe meg hadde jeg vært evig takknemlig om noen kunne la meg kjøre båten innom på tilhenger for en rask titt, det hadde hjulpet veldig i feilsøkingen! Utallige takkeviner vil bli utdelt ;)

Litt teknisk; Mercruiser 4,3L (262) EFI V6 210HK, 1999 mod, saltvannskjølt.

EDIT: Endret lenke til youtube-video.

EDIT: Skal også oppdatere tråden så fort jeg vet noe mer ang. pluggene!

Redigert av marcus^ (see edit history)

Har du forsøkt med startgass? Om den fortsatt ikke starter, kan du sannsynligvis konkludere med at det er problem med tenningen.

I en annen tråd her ble det nevnt en "interrupt switch", som skal kutte tenningen i det øyeblikket du skal ha giret over fra drift til fri (og omvendt?). Dette har jeg ikke greie på, men du får sjekke om du har et slikt system, og om det er noe feil der.

Ved å skru på tenningen kan man tydelig høre at drivstoffpumpen går ja.

Stopper pumpen etter noen sekunder eller fortsetter den å gå?

Dersom den stopper er alt ok, og du har trykk.

Dersom den IKKE stopper etter noen sekunder så har du for lavt trykk. Dette kan skyldes defekt pumpe, tett bensinfilter, eller at den trekker falsk luft.

Plugger bør også sjekkes da både farge og gnist forteller deg mye. Pluggene MÅ ut, så det er bare å ha på en god rustløser/penetrerende olje, også frem med latmannsarmen.

Etter å ha sett videoen heller jeg mest til drivstoffpumpe/bensinfilter. Den starter jo og går nesten reint før den stopper. Måten den stopper på tyder på magel på bensin eller luft. Ta også av plastdekslet på toppen og ta av "luftfilteret/flammedemper" Dette er et stålfilter som er festet med 1 vingmutter oppe på forgasserhuset/throttlebody, altså på toppen og rett under dekslet. Dette kan du blåse rent og rense i bensin. Du ser lett om dette er møkkete og tett i rillene. Mitt så helt jæ... ut etter 3 sesonger.

EDIT: min EFI hadde også vannutskiller "innebygget" i bensinfilteret. Så ut som et helt vanlig bensinfilter. På EFI og MPI modeller SKAL dette byttes årlig.

/Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Har du forsøkt med startgass? Om den fortsatt ikke starter, kan du sannsynligvis konkludere med at det er problem med tenningen.

I en annen tråd her ble det nevnt en "interrupt switch", som skal kutte tenningen i det øyeblikket du skal ha giret over fra drift til fri (og omvendt?). Dette har jeg ikke greie på, men du får sjekke om du har et slikt system, og om det er noe feil der.

Har ikke forsøkt startgass, kan sjekke om det hjelper.

EDIT: Har interrupt switch på denne ja. Skal se litt i koblingsskjemaet i verkstedhåndboken og se om jeg kan finne en måte å funksjonssteste denne på.

Stopper pumpen etter noen sekunder eller fortsetter den å gå?

Dersom den stopper er alt ok, og du har trykk.

Dersom den IKKE stopper etter noen sekunder så har du for lavt trykk. Dette kan skyldes defekt pumpe, tett bensinfilter, eller at den trekker falsk luft.

Plugger bør også sjekkes da både farge og gnist forteller deg mye. Pluggene MÅ ut, så det er bare å ha på en god rustløser/penetrerende olje, også frem med latmannsarmen.

Etter å ha sett videoen heller jeg mest til drivstoffpumpe/bensinfilter. Den starter jo og går nesten reint før den stopper. Måten den stopper på tyder på magel på bensin eller luft. Ta også av plastdekslet på toppen og ta av "luftfilteret/flammedemper" Dette er et stålfilter som er festet med 1 vingmutter oppe på forgasserhuset/throttlebody, altså på toppen og rett under dekslet. Dette kan du blåse rent og rense i bensin. Du ser lett om dette er møkkete og tett i rillene. Mitt så helt jæ... ut etter 3 sesonger.

EDIT: min EFI hadde også vannutskiller "innebygget" i bensinfilteret. Så ut som et helt vanlig bensinfilter. På EFI og MPI modeller SKAL dette byttes årlig.

/Chaos

Den stopper etter et par sekunder, så da kan jeg glede meg over at i alle fall det er i orden :)

På den videoen jeg la ut her så stopper jo ikke motoren, den hoster litt før den starter fint. Dette var fra sjøsetting,

og det som er merkelig er at etter sjøsetting virket alt fint, hadde bl.a. en fin dagstur uten antydning til problemer.

Dette var ikke mer enn et par-tre uker siden så problemene har oppstått den siste måneden (maks).

Skal gjøre et nytt forsøk i dag med tennpluggene. Har kun en standard pluggnøkkel fra Biltema for hånden så jeg får prøve

med litt mer ATF-olje / CRC og litt skikkelig med moment.

Min EFI har også vannutskiller/bensinfilter kombinert, og her har jeg hoppet over et bytteintervall så skal skifte denne også,

men det så relativt fint ut så ser ikke at det kan være årsaken til problemet.

Redigert av marcus^ (see edit history)

Lå med hue nedi en sånn for en mnd siden. Samme symtomer som du sier... litt villig og antenner så død... Litt kjinning på starter så er det nesten så du trur den skal starte igjen så dør den helt bort.... jeg var sikker på det var vann i bensin eller noe tenningsproblem og hoppet nedi motorrommet på gjestebrygga.

Byttet plugger - død

Demonterte fordeler og pusset reint innv - død

Dro opp stift og rengjorde - død

Skrudde ut elektronikk nede i fordeler og rengjorde - død

Ga opp.

Kyndige personer på verksted byttet tennmodul / coil og den lever sine lykklige dager på hvaler igjen.

• 2 uker senere...

OPPDATERING: Da har en mekaniker fått sett på motoren. Diagnosen var at ECM mest trolig var død, da det ikke kom noe strøm til coil. Ny ECM kostet mellom 10 og 16 000,- (hadde ikke korrekt serienr. for hånd, så hadde 2 alt.) Manifoldene også modne for utskiftning, så her ser vi på en betydelig kostnad. Kanskje like greit å bytte motor?

En ecm til denne kan jo kanskje være mulig å få tak i brukt. Manifolder er vel som forbruksvare å regne. Dette får du tak i rimelig i USA. Hvis resten av motoren er ok tror jeg det er lønnsomt å repariere denne. Men sjekk kjølekanaler for tæring når du tar av manifolder.

Må selsagt vurderes opp i mot ny motor eller en lett brukt tilsvarende En 5,7MPI av nyere dato hadde jo vært topp til båten.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

• 1 måned senere...

Hei igjen, tenkte oppdatere. Så har dere fasiten på problemet!

Bytte av ECM på verksted (13000,- + mva!) gjorde susen, nå starter motoren og går fint i alt av RPM, og var nettopp nær toppfart ute i Oslofjorden med 42 knop.

I samme omgang fikk jeg byttet manifolder. Typisk nok selges det ikke lenger en 1-dels-manifold som jeg har, så hele dette opplegget måtte spesialtilpasses med nye grenrør, risere og eksoskne, i tillegg til de vanvittig dyre (5000,-) eksosrørene som går ned mot drevet.

Hele kalaset kostet meg 35 000,- men det er jo noe billigere enn ny motor.

Det jeg nå tenkte på, på VIDEOEN øverst, ser man tydelig at det er noe alvorlig galt med enten startmotor eller svinghjul, da den skjærer seg litt. Startmotor ble byttet i fjor. Kan dette være (skrekk og gru) svinghjulet tro?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...