Tommy E Startet 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2012 (redigert) På båten min er det såkalt selvlensing. Men har ikke helt skjønt sysyemet..... Akter er det en "klaff" ventil. Denne ligger så og si under vannlinjen. Kun øverste del som stikker over. Innvendi i båten så er det festet en stropp (tøyeli) på denne ventilen med en krok i som jeg kan hekte fast. Dvs at når jeg hekter kroken fast er luken stengt, mens når jeg huker løst er den vel åpen..... Kan noen forklare meg hvordan dette fungerer? Er det slik at ventilen skal stå i "åpen" posisjon når den ligger i fortøyningen og at sjøen presser på slik at ventilen holder seg lukket. Men hvis det blir nok vann i båten så presses ventil opp og vannet slippes ut Redigert 25.Mai.2012 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Denne blir snart stengt hvis du ikke forandrer overskrift Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
egilwh Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Som idars sier, endre tittelen til noe mer meningsfylt,f.eks. "Hvordan virker selvlensing", hvis ikke blir tråden stengt. Forøvrig er svaret på spørsmålet ditt: ja. Det skal være nok oppdrift i båten til at vann ovenfra blir presset ut gjennom ventilen, og klaffen sørger for at vannet utenfra ikke kommer inn. Det vil aldri bli helt tomt, men nok til at båten ikke synker. Normal er også ventilen plassert slik at når du kjører uten å gå i plan, så samles vannet akkurat der ventilen er og resten blir presset ut. Det finnes også varianter av selvlensing med ventiler i bunnen på båten, hvor fremdrift i båten skaper et sug hvor vannet blir sugd ut når du går. Mener det finnes en tråd her på hvordan det virker, og hvordan man bygge dette selv. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Tommy E Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Takk for svar på spørsmålet. Beklager tittelen, men får ikke endret den...... Kommentar fra moderator: Grunnen er at det har gått for lang tid. Alle kan redigere egne innlegg innen 30 min, den som starter et emne vil da også kunne redigere tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.