Jump to content

startmotor på Evinrude 30hk går ikke

Bjoan

Recommended Posts

Har handla "ny" motor til båten. Eldre Evinrude 30hk. med ny kontrollboks.

kobla opp alt av ledninger igår. Å når jeg vrir nøkkel på startposisjon, så hører jeg bare ett klikk fra innslaget.. Noen som vet hva som kan være feil? alle ledninger er koblet rett. slik det sto til forrje eier. Håper på svar. :smiley:

Hei.Du bør kontakte forrige eier.Har du kjøpt denne motoren med gåen starter bør du ha en refusjon tilsvarende starterens kostnad,eller en brukt en som er ok.

For å feilsøke ville jeg først sett om det er spenning inn på starteren.Er det greit ville jeg vridd litt på tannhjulet. Ny test.Er den fortsatt død er kansje på tide med nye børster. Lykke til :smiley:

Klikk i starter, er enten for lav spenning / dårlig kontakt på tilførsel eller defekt innslag.

Sett en prøvelampe på den tjukke ledningen som går inn på starteren, vri på nøkkel og se om lyset blir borte når det klikker eller om det er like sterkt. Er det like sterkt er innslanget gått , blir lyset borte kan du se på strømtilførselen din... Det kan selvfølgeleig være børster og , men da skulle den om ikke annet dratt seg trått rundt..

Som Haaby skriver test dette med prøvelampe, hvis du er sikker på at batteriet er full-ladet.

har du forsøkt å koble strøm direkte på starteren for å sjekke at denne ikke har satt seg.

Har opperert mang en starter som har satt seg pga rust innvendig og eller feks defekt børstebro, første tegn på dårlig starter er at det ikke hjelper å koble strøm direkte på starterens plusskontakt.

Hvis starteren går rundt når du setter strøm på den, så er det enten dårlig strøm, dårlig jord eller brent starterrellet, start da med å sjekke jordingspunktene at disse har god kontakt og er frie for irr og rust, er de det og det fortsatt klikker trenger du kanskje å sjekke starterrellet om dette kanskje har brent seg fast, dette kan løses med å demontere dette og pusse all kobber med smergelpapir.

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...