Norne1 Startet 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2012 Vurdere å montere defroseter i båten, har mericruser 1,7. Er det noen here på baatplassen som har erfaringer med denne monetringen? Hvor jeg skal koble meg inn på kjølesystemet osv. Må jeg ha egen sirkulasjon pumpe på dette eller ikke? Kansje noen har bilder av en slik instalasjon også. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Tror ikke du trenger ekstra sirk.pumpe.Systemet får mer kjøleveske,så motortempen synker litt kansje.Særlig når du kjører vifta. Sitér dette innlegget Link to post
Charlie66 Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Denne motoren har ferdige uttak ,med stengeventil, som kan brukes til defroster eller varmtvanns tank. Du finner lokasjonen godt beskrevet i manualen. Visst motoren får lav temp etter tilkopling, så kan du strupe litt på ene ventilen for å redusere varmetapet fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Norne1 Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Takk for svaret. Har ikke manualen for motoren, så vis det er noen som har bilder/tegninger så hadde det vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Her har du mulighet til å laste ned dokumentasjon: http://download.brun...h?mod=4〈=EN Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Norne1 Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Kan ikke finne noen steder der det er vist hvor du kobler deg inn på kjølesystemet. Kansje noen har bilder/tegninger av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Står litt i denne manualen. Section 5. (Riktignok vannjet installasjon, men varmeuttak må da være det samme) http://www.cummins.d...install_1-6.pdf Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Charlie66 Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Jeg gjorde dene jobben på en Uttern D55 2007 mod, for noen år siden,men jeg husker nok litt feil...beklager. Har idag en 2.8 200HK, og der er det orginale nippler m/ ventil. Du kan bruke linken til Jens-P. Denne stemmer nok med din motor. Visst du har mulighet å få taki en liten kuleventil, så ville jeg satt på denne på ene uttaket. Da har har du muligheten å stenge/justere vannmengden ved behov. Det virket iallefall fint på min Uttern. Lykke til;) Sitér dette innlegget Link to post
Norne1 Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Takk for svarene. Det er i en T55 jeg skal montere varmeren. Hvor mange kw var det på varmeren du monterte. Har du noen andre erfaringer å dele om den båten? Sitér dette innlegget Link to post
Charlie66 Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Mener å huske at den var ca 4kw. Den kostet ca 1500.- den gangen. Det du bør vurdere er å ta luften fra utsiden av båten. Jeg tok den fra motorrommet, og det ga avogtil litt lukt med kalesjen på. Jeg laget en dyse nede ved beina på hver side, og da holdt vi faktisk varmen når kalesjen var nede under fart. Jeg hadde D55'en i to sesonger, og kjørte ca 250 timer med båten. Hadde ingen problemer og vi likte båten veldig godt. Den gikk godt i sjøen, og var rimelig i drift. Mener at snittforbruket på 2 sesonger var på 6 liter i timen. Desverre ble den litt for liten så den ble byttet til "ett nummer større" båt:) Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 (redigert) Monterte defroster på en Merc 1.7 TDi 2007 for noen uker siden. Uttakene for vann er på høyre side av motoren, plugget med 'firkant-plugger', du får kjøpt originale 16 mm slangekoblinger til dem. Jeg ettermonterte sirkulasjonspumpe for å få mer effekt i varmeren. Det fungerer brukbart uten sirkulasjonspumpe, men det er merkbart bedre varme med. Redigert 27.Mai.2012 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norne1 Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Mox1 hvor kjøpte du delene du trengte? Kansje du har dele nr/størelse på de? Er på jobb offshore, så vis eg fikk vite hvor du kjøpte dette kunne jeg bestille det bil jeg kom på land? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Det må vel nesten være dette som trengs (ex sirk pumpe); http://www.mercurypartsexpress.com/us/hot-water-fitting-kit-p20364.html Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Jeg gjorde det enkelt og bestilte originaldeler, men du finner sikkert niplene lokalt, kanskje Biltema har. Uansett... delenummeret til niplene er 22-806837, de kommer i 1 stk pr pk, så du må bestille 2. Bestilte her : http://www.crowleymarine.com/parts/240216.cfm 16 mm kjøleslanger selger de på Biltema, varenr 52413 Sirkulasjonspumpe kjøpte jeg hos Seatronic, men det er ikke et must. Mox Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Det kitet Ibiza linker til er muligens bedre, returslangen kommer litt i klem fordi jeg mangler den vinkelen som følger med i kitet Sitér dette innlegget Link to post
Norne1 Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Er det noen inne her som vet hvilke gjenger det er på koblingen? Går det greit at jeg bruker rustfritt stål (316)? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Tipper det er tommegjenger - og det er det vel uansett vanskelig å få tak i her. Sitér dette innlegget Link to post
MB Angst Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 last i alle fall ned komplett manual herunder Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.