Viknes 6BY Startet 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2012 (redigert) Søker etter litt "råd" blandt båtplassens medlemmer. I min Viknes 880, står en yanmar 6by som maler som en katt,. Etter 500 timer 4 år, og plager med lekkasje fra hylse, bestemte jeg meg for å bytte til Volvo tetning som er en 100 prosent gummi "kuse" og vesentlig mykere ok kortere en Bosvik hylsen. DVS, at jeg har ca 10 cm mer fri aksling mellom tetning og klemkobling til gear. Problemet er at jeg etter dette har fått vibrasjoner under gange opptil 2000 omdreininger. Motor har blitt rettet opp, men til ingen endring, Så jeg undrer meg på om hylse røret i båten sitter for løst, og at Bosvik systemet som bygget lengre inn på akslingen stivet hylse røret mer av og dermed unngikk jeg tidligere vibrasjoner..? Hylsen tetningen er ikke en del av opplagringen, men i mitt tilfelle kan det se ut som at Bosvik hylsen har stivet av hylse røret mer og dermed forhindret vibrasjoner. Noen med erfaring?. Jeg har vært inne tanken om at motor, kan ha en dyse som ikke er helt med, men finner dette litt mistenkelig siden motor gangen er jevn,. Forøvrig har jeg kjørt en kraftig Tunap kur, direkte i diesel filter, og jeg vet at dette har effekt, men motor viser ingen tegn til sykdom. Forøvrig bestod Bosvik tetningen av simmeringer (fjører) av svart stål kvalitet og disse hadde rustet og vrengt seg ut. Låseringer av 316 var knekt, så dette var vel ikke helt etter boka? Forøvrig tar jeg båt på land og monterer Bosvik hylsen, for å eliminere hylse tetning før jeg begynner på dyse problematikken.... Nydelig vær og ille å bli solbrent på nakken og ryggen og båtlapper ut av shortsen....... Redigert 25.Mai.2012 av Viknes 6BY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Det er skjelden at det orgiginale utstyret er feilkonstruert. Ville prøvd på nytt med original hylsetetning. Tror ikke dette er et problem Viknes 880 eiere flest identifiserer seg med. Viknes selv er nok de beste til å svare på dette. Ofte er det en viktig bakgrunn for at originalt utstyr er som det er selv om den ikke er åpenbar uten inngående studier av konstruksjonen. Antar at det er årsaken til problemene i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Kan flens fått skade når du har montert den av og på? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SveinHa Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Ville kanskje heller tenkt at cutlesslageret har litt slark og at den gamle pakkboksen hjalp mer til å holde akslingen i ro. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
olpi Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 (redigert) Har ikke litt kast i akselen da! Det kan jo kansje også forklare at Bosvik pakkboksen har "gått føyken". Normalt ville du nok kanskje da merket vibrasjon i hele turtallsområdet, men men... . Vibrasjon på lave turtall kan det også bli ved feil på demperplate i gear. Klemflenser kan det faktisk bli litt ubalanse i etter tiltrekking også Redigert 27.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.