Jump to content

Vibrasjon i båt etter bytte fra Bosvik Aksel tetning til Volvo


Viknes 6BY

Recommended Posts

Søker etter litt "råd" blandt båtplassens medlemmer. I min Viknes 880, står en yanmar 6by som maler som en katt,. Etter 500 timer 4 år, og plager med lekkasje fra hylse, bestemte jeg meg for å bytte til Volvo tetning som er en 100 prosent gummi "kuse" og vesentlig mykere ok kortere en Bosvik hylsen. DVS, at jeg har ca 10 cm mer fri aksling mellom tetning og klemkobling til gear. Problemet er at jeg etter dette har fått vibrasjoner under gange opptil 2000 omdreininger. Motor har blitt rettet opp, men til ingen endring, Så jeg undrer meg på om hylse røret i båten sitter for løst, og at Bosvik systemet som bygget lengre inn på akslingen stivet hylse røret mer av og dermed unngikk jeg tidligere vibrasjoner..? Hylsen tetningen er ikke en del av opplagringen, men i mitt tilfelle kan det se ut som at Bosvik hylsen har stivet av hylse røret mer og dermed forhindret vibrasjoner. Noen med erfaring?. Jeg har vært inne tanken om at motor, kan ha en dyse som ikke er helt med, men finner dette litt mistenkelig siden motor gangen er jevn,. Forøvrig har jeg kjørt en kraftig Tunap kur, direkte i diesel filter, og jeg vet at dette har effekt, men motor viser ingen tegn til sykdom. Forøvrig bestod Bosvik tetningen av simmeringer (fjører) av svart stål kvalitet og disse hadde rustet og vrengt seg ut. Låseringer av 316 var knekt, så dette var vel ikke helt etter boka?

 

Forøvrig tar jeg båt på land og monterer Bosvik hylsen, for å eliminere hylse tetning før jeg begynner på dyse problematikken.... Nydelig vær og ille å bli solbrent på nakken og ryggen og båtlapper ut av shortsen.......

Redigert av Viknes 6BY (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er skjelden at det orgiginale utstyret er feilkonstruert. Ville prøvd på nytt med original hylsetetning. Tror ikke dette er et problem Viknes 880 eiere flest identifiserer seg med. Viknes selv er nok de beste til å svare på dette. Ofte er det en viktig bakgrunn for at originalt utstyr er som det er selv om den ikke er åpenbar uten inngående studier av konstruksjonen. Antar at det er årsaken til problemene i ditt tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Ville kanskje heller tenkt at cutlesslageret har litt slark og at den gamle pakkboksen hjalp mer til å holde akslingen i ro.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har ikke litt kast i akselen da! Det kan jo kansje også forklare at Bosvik pakkboksen har "gått føyken". Normalt ville du nok kanskje da merket vibrasjon i hele turtallsområdet, men men... . Vibrasjon på lave turtall kan det også bli ved feil på demperplate i gear. Klemflenser kan det faktisk bli litt ubalanse i etter tiltrekking også

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...