Jump to content

Vann og oljelekkasje Volvo Penta D4

MRG

Recommended Posts

Oljelekkasjen kan komme fra oljefilteret, har dette blitt byttet nå? Skru det av og sjekk at pakningen er hel og pass på å smøre den før montering.

Det går sjøvann i alle varmevekslerne (hovedkjøler, oljekjøler, dieselkjøler og ladeluftkjøler) Det kan være en slangeklemme som ikke er strammet til skikkelig eller sitter skjevt. Det kan også komme fra et lokk på en av kjølerne.

Det at du ikke får opp turtallet kan skyldes luft i dieselsystemet etter filterskift eller at motorens beskyttelsessystem har detektert en feil. Ditt lokale VP-verksted har diagnoseverktøy hvis du ikke får noen feilkode i displayet. I http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=183292&r=2007-06-20-14-53-43&t=PDF&a=7747983&p=T403&d=Owners%20Publication&s=8937916〈=nb-NO Brukermanualen står det om feilsøking og denne feilen kan ha mange årsaker.

Etter nærmere inspeksjon kommer lekkasjen fra det bakre endedeksel på veksleren. Det er vel det som er oljekjøleren. Her er det vanvittig trangt, men heldivis har eg god plass på siden av motoren.

I underkant ser det ut til at dekselet spriker / gliper et par millimeter. Har prøvd å tighte litt, men det går ikke. Regner med at hele veksleren / kjøleren må ut?

Kan dette ha noe med problemet med omdreining?

Regner med at hele veksleren / kjøleren må ut?

Kan dette ha noe med problemet med omdreining?

Jeg tror du kan få av lokket. Å ta ut varmeveksleren er litt komplisert da den sitter sammen med oljefilterhuset som er en del av oljekjøleren.

Jeg kan ikke forstå at en liten lekkasje av sjøvann skal ha noe med problemet med turtallet å gjøre. Har du gjort vedlikeholdet selv?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...