MRG Startet 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2012 Etter vinteropplag vil ikkje D4 opp i mer enn 750 omdr. I neutral vil den opp i 1500. Det viser seg at det drypper sjøvann og olje fra området rundt oljekjøleren, bak/under oljefilter, men de drypper separat. Altså ren olje og rent sjøvann. Tips til hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Oljelekkasjen kan komme fra oljefilteret, har dette blitt byttet nå? Skru det av og sjekk at pakningen er hel og pass på å smøre den før montering. Det går sjøvann i alle varmevekslerne (hovedkjøler, oljekjøler, dieselkjøler og ladeluftkjøler) Det kan være en slangeklemme som ikke er strammet til skikkelig eller sitter skjevt. Det kan også komme fra et lokk på en av kjølerne. Det at du ikke får opp turtallet kan skyldes luft i dieselsystemet etter filterskift eller at motorens beskyttelsessystem har detektert en feil. Ditt lokale VP-verksted har diagnoseverktøy hvis du ikke får noen feilkode i displayet. I http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=183292&r=2007-06-20-14-53-43&t=PDF&a=7747983&p=T403&d=Owners%20Publication&s=8937916〈=nb-NO Brukermanualen står det om feilsøking og denne feilen kan ha mange årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 25.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Etter nærmere inspeksjon kommer lekkasjen fra det bakre endedeksel på veksleren. Det er vel det som er oljekjøleren. Her er det vanvittig trangt, men heldivis har eg god plass på siden av motoren. I underkant ser det ut til at dekselet spriker / gliper et par millimeter. Har prøvd å tighte litt, men det går ikke. Regner med at hele veksleren / kjøleren må ut? Kan dette ha noe med problemet med omdreining? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Er det frost som har sprengt opp ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Hmmm det blir jo ikke glipe på det endelokket hvis ikke motoren har hvert frostsprengt ila vinteren.. Huff får håpe du "bare" har tatt denne da og ikke noe annet kritisk.. Hvis konservering er foretatt av verksted så er dette en klar blemme de må ta på sin kappe.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
DieselDahl Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Regner med at hele veksleren / kjøleren må ut? Kan dette ha noe med problemet med omdreining? Jeg tror du kan få av lokket. Å ta ut varmeveksleren er litt komplisert da den sitter sammen med oljefilterhuset som er en del av oljekjøleren. Jeg kan ikke forstå at en liten lekkasje av sjøvann skal ha noe med problemet med turtallet å gjøre. Har du gjort vedlikeholdet selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.