Poseidon Startet 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2012 Jeg drev nettopp og oppdaterte mine hjemmesider med diverse nyheter. Men så kom jeg på at nyheten fra sjøfartsdirektoratet kanskje kan ha både interesse og betydning for flere her på baatplassen.no Budskapet er altså at som følge av nye regler i sjøfartsdirektoratet er ikke lenger fritidsfartøyer under 24 meter målepliktige. Dette kan muligens gjøre livet lettere for enkelte av våre mange båtvenner . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mk414 Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Dette er sikkert dumt spm.. Men hva menes med målepliktige? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Dette er sikkert dumt spm.. Men hva menes med målepliktige? Slett ikke noe dumt spørsmål, men noe som i bransjen kanskje oppfattes som en selvfølge . . . . "Målebrev" har i alle år vært høytidelige dokumenter som inneholder en del nøkkelopplysninger om fartøyenes fysiske størrelse som lengde, bredde og dybde, men også videre beregninger som fører frem til bruttotonnasje, nettotonnasje, osv. Å få utstedt målebrev kan være en omstendelig og formalistisk prosess, spesielt hvis det gjelder innkjøp fra utlandet, bortkomne dokumenter, etc. Når det gjelder slike målebrev så har man gjort et par forenklinger. Først ved at man satte omtrent likhetstegn mellom 15 meters lengde og 25 bruttotonn. I den senere tid har man gjort noe lignende ved 24 meter og 50 bruttotonn. Men i og med at det blir gjort så "omtrentlig" mister det formelle målebrevet mye av sin funksjon. Da er det kanskje like godt å bare la målebrevet fordufte - og det er dette som nå er i ferd med å skje for fritidsfartøyer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Så da kreves det ikkje dokumentasjon på båtens størrelse, altså vil sertifikatplikt bero på hvorvidt man har ønsket å gjøre seg kjent med båten størrelse? Eller sagt på en annen måte. Denne båten min er ikkje målepliktig, så du kan ikkje kreve sertifikat av meg mr oppsyn. ..Ja den ser kanskje ut som den er over 20meter... eg veit ikkje eg. Eg er ikkje pålagt å vite.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.