Jump to content

Overgang til speedbåt (evt ungdomsbåt), tips, anbefalinger..?

Sikiduck

Recommended Posts

Heisann!

I dag har jeg en Pioner Maxi 15foter med en Mercury Viking 10hk:

post-121186-0-55212800-1338053642_thumb.jpg

Synes ikke det går så kjapt med båten, og med tanke på at det er plastbåt skjærer den dårligere i vannet (?), så jeg har lyst på en speedbåt. Båten går fort den, men vil ha noe litt raskere.

Det ser ufattelig gøy ut med speedbåt og i finværet med helt stille sjø så kan jeg tenke meg det går veldig fort selv, har ihvertfall sett på andre speedbåter at det går unna!

Har som oftest kun en person med meg en sjelden gang i båten, så speedbåt med 2 seter tenker jeg at jeg må ha.

Har sett på noen båter allerede, og fant noen veldige aktuelle båter, spesielt denne første her fra Finn.no.

Speedbåt - Kjekk ungdomsbåt 12 fot

Den over der ser veldig kjekk ut. Med stilige seter, lanterne (som jeg alltid har hatt lyst å ha), lensepumpe og en båt som ikke ser skadet ut!

Har også sett på denne, men vet ikke om den er så aktuell pga ser ut som litt må fikses inni med seter og slikt, men er med motor (9-15hk):

Hurrycane 370 med 9,9-15

Tenkte også hvis jeg skulle reist tvers over landet, så har jeg tenkt på denne:

Bella Arrow og 30hk Mercury speedbåt

Med teppe, høyttalere puter osv..

Så hva synes dere med båtene jeg har linket til over? smile.png

Mest aktuelle for meg blir den første jeg linket til. Med den må jeg ha en motor, og da tenker jeg kanskje på en 15HK Suzuki m/lang stamme.

Hvordan er speedbåt/ungdomsbåt med lang stamme? Burde jeg heller ha kort? Jeg tenker ikke å bruke mer enn 13.000,- på en motor ihvertfall, men etter hva som ble skrevet i annonsen i den første jeg linket til, så var det anbefalt med en over 9,9hk. Hva mener dere?

Så hva sier dere til det jeg har skrevet? Er det evt noen andre båter jeg burde heller se på? Har du en speedbåt eller erfaringer og komme med?

MEN: Er det ikke ganske farlig med speedbåt? Leste nettopp dette:

Speedbåt kantret. Er det slik at man ikke kan svinge uten at det er fare for å kantre/gå rundt? Og har sett amatørvideoer på TV hvor folk gir full gass med speedbåt og båten løfter seg og går rundt.. Hva tror dere? Blir jeg fortere drept? tongue.png

Takker på forhånd! smile.png

Nå er det jo sjelden båten, men føreren som gjør at båten kantrer. Gjelder å ha respekt for båt og bølger.

Ellers så alle du linket til ok ut. Selv ville jeg valgt bella arrow. Den har størst motor, og tåler nok en del mere om du vil ha større neste år..

Ellers er det jo mange morsomme speedbåter som er litt større, med større motor. De koster jo en del mere å kjøpe, og bruke..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Takker for svar :)

Men ble plutselig litt usikker på om jeg skulle gå for en slik lav båt med relativ flat bunn. Jeg skal ha den på hytten og her er det et hav like utenfor, og en slik båt på havet går vel ikke bra? Hav er sjeldent stille så det blir litt kjipt og ikke kunn kjøre der ute på fine sommerdager pga bølgene.

Men jeg fant en annen båt som ikke er så lav, en Spider 390 med 20HK motor for 24k.

Her er link: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35059023

Hva synes dere? Denne ser veldig stilig ut og ser ut til at jeg kan kjøre utpå havet med denne i litt lave bølger, eller tar jeg feil? Blir den samme som feks Bellaen og de andre jeg linket til i første post?

20HK, er det nok? Har jo idag en 10-15HK Mercury og håper Spider'en går fortere enn Maxi'en jeg har i dag! :)

Eller hva sier dere?

Redigert av Sikiduck (see edit history)

disse speedbåtene du har linket til har alle dyp v-bunn, men er jo som du sier lavere enn den du har. Dette er også båter som gjerne krever litt mer motor enn 9,9hk før de kommer til sin rett. Så tror ikke du skal forvente noe mer fart enn du har idag m/ samme motor.

Maxi'en har jo bra v-bunn - syns den skjærer bølgene bra: http://www.youtube.com/watch?v=QU5XI5z6_ew

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takker for svar :)

Ah okay, men hvis du ser på den båten jeg linket til rett over her, Spider 390 med 20HK Yamaha motor, hvordan tror du/dere denne er i forhold til de speedbåtene jeg linket til i første post, som Hurrycane og Bella Arrow? Vil Spider 390 være bedre i litt røffere sjø, eller tåler denne svært lite bølger?

Jeg fant nettopp også denne, så jeg har litt å velge imellom: Flott sportsmann 14 - 30hk. Den har en større motor og billigere enn Spider 390. Hvilken av de burde jeg gå for synes dere?

Joa, Maxi'en skjærer bølgene veldig bra, vet ikke helt hvorfor jeg skrev det men.. Hehe. Vil egentlig bare ha noe raskere :)

i forhold til bølger så er hurricane 370 minst og lavest, spidern 20cm lengre og større på alle måter. Bella Arrow er ca 4.50 , men like smal som de andre. Men ikke kjørt disse, så tør ikke synse noe videre om hvordan de oppfører seg i større bølger.

Skibsplasten har jeg kjørt, tåler litt sjø men man må ta det rolig i bølgene - den er helt flatbunnet under.

Et alternativ du har glemt er å montere 20hk + styrekonsoll på maxien :wink:

(og så spare til noe litt større i mellomtida...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takker for svar!

Tror jeg dropper speedbåtene i første post ihvertfall. Jeg vil ha mulighet til å kjøre med litt bølger, så det vil nok enten bli Spider 390 med 20HK eller den Skibsplasten (Sportsmann 14) med 30HK jeg linket til rett over her.

Nja, jeg har styrekonsoll på Maxi'en :) Men 20HK motor, koster ikke en slik motor nesten like mye som en ny båt da?

Jeg har en til båt, en 17fot som familien bruker, så å ha noe større tror jeg ikke blir aktuelt :)

Setter pris på svarene dine :)

Men okay. Det høres lovende ut, men jeg tenker litt sånn "hvorfor velge en båt som er 4k dyrere og 10hk mindre når jeg kan gå for en båt som har 10hk mer og 4k billigere", men det er ikke så mye vits med en båt som ikke kan kjøres på bølger.

Men har enda et dilemma. Prøv å sett deg i samme sko vær så snill, trenger litt "hjelp" når det gjelder følgende:

Hvis jeg går for Spideren, så er det kun plass til 2 pers (lurer litt på hvis jeg lager benk istedenfor og da vil være plass til 3pers?). Idag så er det sånn 95% av alle gangene jeg er ute og kjører Maxien så er jeg aleine. En sjelden gang er vi 2. Men hva hvis jeg får feks kompiser med da det vil nok bli 3pers tilsammen, hva hvis de er med en utrolig sjelden gang? Foreløpig har ingen kompiser vært med. Så er det dumt å kun ha plass til 2 personer (evt 3 hvis jeg lager benk)?

Har jo en større 17foter, bruke den når vi er flere enn 2 personer som skal ut i båt?

Hva tror du om dette? Burde jeg se vekk fra båt med "kun" plass til 2pers? Eller ikke med tanke på det blir svæært sjelden pluss har en større båt?

Takk

:)

hvor mange du vil ha plass til må du nesten vurdere selv... av og til greit med plass til mer enn 2 vil jeg tro. Og kikket litt nøyere på den Spideren. Så ikke spesielt praktisk ut i innredningen...

andre båter du kan søke på på finn, med 4 seter: Selco selsprint, Puma, Dateline, Sims, Fletcher, Barracuda

Redigert av ivar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...