Jump to content

Sabb 2G fra 1962 - Hva er nødvendig vedlikehold?

Campingkongen79

Recommended Posts

I min Viksten 28 sitter det en flott ferskvannskjølt Sabb 2G diesel fra 1962. Hva er nødvendig vedlikehold og service på denne? Jeg ser for meg å bytte filtere og olje, og deretter ta turen ut på fjorden :) Hvilken type motorolje bør jeg bruke? Hvor selger de filtere til denne motoren? Er det andre ting jeg burde tenke over? Takknemlig for hjelp

Hvis jeg stikkert fingen ned i beholderen og blir våt, så er det godt nokk..

Hvis du har tempmåler er det jo greit å følge med på den... Dessuten begynner motoren å lukte, og gå ujamt nær kokepunktet :lol:

Men etter at jeg fant ut av tappeskruen løsnet har jeg aldri hatt problemer med kjølingen :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hei igjen Seilaren.

Denne tappeskruen, hvor sitter den? Jeg fikk merkelig lite kjølevann rett etter henteturen fra Oslo til fredrikstad. Jeg måtte etterfylle, kanskje jeg hadde samme problm?

Mineralsk olje 15W-40 av god kvalitet. Hvor er det mest fornuftig å kjøpe dette?

Pumper jeg ut gammel olje gjennom peilepinnen?

Selger de oljefilter til disse på Maritim i Fredrikstad tro?

Imorgen blir det giga handlerunde. Alltid kjekt å være tidlig ute med nødvendige spørsmål :O)

Ha en flott helg båtfolk!

Hey :)

Fikk faktisk kjøpt både diesel og oljefilter på lokal martim forretning i dag. Kjempeimponerende!

Prøver linkene som Dinamo har lagt til over her, men der har jeg ingen hell! Noen andre som kjenner linker som funker?

Hvor mange liter olje skal på Sabben min?

Tar gjerne imot svar på minr tidligere spørsmål i forrige innlegg over her ogsp :)

Lars

Hvis jeg stikkert fingen ned i beholderen og blir våt, så er det godt nokk..

Hvis du har tempmåler er det jo greit å følge med på den... Dessuten begynner motoren å lukte, og gå ujamt nær kokepunktet :lol:

Men etter at jeg fant ut av tappeskruen løsnet har jeg aldri hatt problemer med kjølingen :thumbsup:

Hvor sitter den tappeskruen seilaren?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...