Campingkongen79 Startet 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2012 I min Viksten 28 sitter det en flott ferskvannskjølt Sabb 2G diesel fra 1962. Hva er nødvendig vedlikehold og service på denne? Jeg ser for meg å bytte filtere og olje, og deretter ta turen ut på fjorden :) Hvilken type motorolje bør jeg bruke? Hvor selger de filtere til denne motoren? Er det andre ting jeg burde tenke over? Takknemlig for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Normarin i Kristiansund har massevis av Sabb-deler på lager. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Skifte olje og filter, samt drivstoffilter så burde du være "good to go". Men mindre noe er galt da, da må du selvsagt fikse det. Bruk en mineralsk 15W-40 olje av god kvalitet, så skal du se at Sabben din stortives... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Er dette av interesse Delebok for 2G og 2J: (49 sider) http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=69 Instruksjonsbok: (92 sider) http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=67 Magne Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 (redigert) Har samme motor, dog noe yngre. Tappeskruen på kjølevannet kan ha en tendens til å løsne, så denne sjekker jeg før hver start, samt at jeg sjekker vannivået... Er dette i orden pluss alle filter byttet sviver den alltid stort sett godt... Redigert 27.Mai.2012 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Campingkongen79 Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Vannnivået bør være ca? Hvor mange liter olje skal denne sabben ha? Ps! Takk for Link til instruksjonsboka. Alt dette står vel sikkert der, men det er mye koseligere med forumprat ;) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Hvis jeg stikkert fingen ned i beholderen og blir våt, så er det godt nokk.. Hvis du har tempmåler er det jo greit å følge med på den... Dessuten begynner motoren å lukte, og gå ujamt nær kokepunktet Men etter at jeg fant ut av tappeskruen løsnet har jeg aldri hatt problemer med kjølingen Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Campingkongen79 Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Hei igjen Seilaren. Denne tappeskruen, hvor sitter den? Jeg fikk merkelig lite kjølevann rett etter henteturen fra Oslo til fredrikstad. Jeg måtte etterfylle, kanskje jeg hadde samme problm? Mineralsk olje 15W-40 av god kvalitet. Hvor er det mest fornuftig å kjøpe dette? Pumper jeg ut gammel olje gjennom peilepinnen? Selger de oljefilter til disse på Maritim i Fredrikstad tro? Imorgen blir det giga handlerunde. Alltid kjekt å være tidlig ute med nødvendige spørsmål :O) Ha en flott helg båtfolk! Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Hey :) Fikk faktisk kjøpt både diesel og oljefilter på lokal martim forretning i dag. Kjempeimponerende! Prøver linkene som Dinamo har lagt til over her, men der har jeg ingen hell! Noen andre som kjenner linker som funker? Hvor mange liter olje skal på Sabben min? Tar gjerne imot svar på minr tidligere spørsmål i forrige innlegg over her ogsp :) Lars Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Eg prøvde igjen, dei linkene som eg la inn her, og dei virka. Men du må ha acrobatreader for å opna desse filene, som er i .pdf - format. Acrobatreader er å finna på www.adobe.no Magne Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Hei Magne. Du har så rett, så rett. Jeg har klart å laste det ned nå. Jeg tror problemet lå der, samt at min versjon av adobe var noe uttdatert :) Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Hvis jeg stikkert fingen ned i beholderen og blir våt, så er det godt nokk.. Hvis du har tempmåler er det jo greit å følge med på den... Dessuten begynner motoren å lukte, og gå ujamt nær kokepunktet Men etter at jeg fant ut av tappeskruen løsnet har jeg aldri hatt problemer med kjølingen Hvor sitter den tappeskruen seilaren? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Sjekk også frostpluggene som sitter i blokka under ekspansjonstanken. De er av gummi med stålsarg, og ryker til slutt med det resultatet at du mister ferskvannet. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.