Jump to content

Yamaha v4 130hk, opplysninger ang skifte av topppakkning på denne?


Rikosjett

Recommended Posts

Har litt saltutslag på venstre sylinderrekke og er blitt anbefalt og skifte toppakkning.

Motoren kjøler fint og alt fungerere bra.

 

Ser tiltrekkningsmomentet står skrevet på topplokkene.

 

Skal jeg starte på trekke til i senter av topllokket og er det rutine på disse motorene å etterdra boltene etter en stund?

 

er det anoder i kjølekanalene på motoren?

Link to post

Litt saltutslag på pakningen trenger ikke å være kritisk,derimot er det viktig å ettertrekke toppboltene(skal gjøres når motoren er relativt ny)

Moment og tiltrekkingsrekkefølge er preget på topplokket(husk å løsne bolter litt før tiltrekkingen) Lønner seg å spraye pakningskanten med f.eks 556

Mener det er montert noen små anoder innvendig i kjølekanalene. Sjekk at tennpluggene har likedan farge,ved ev. vanninntrengning vil tennpluggen bli blank.

Link to post

Jeg renger med at det på denne motoren er "tykke" kompositt pakninger med klemmringer av metall for å tette mot kompresjonen. Det at det svetter mot utsiden av blokka er da ikke en indikasjon på sylinderlekkasje. Du sier at motoren går fint ,og med lik farge på pluggen, slapp av og nyt sommeren. Det er ikke verdt det å risikere noen bolter eller rufsete pakingsflater for litt svetting, etter mitt syn ihvertfall. Hvis du kan skrive inne årsmodell på den kan jeg sjekke hva slags type pakning det er på de.

Link to post

Hei. Jeg sniklåner tråden din. Ser du har samme motor som meg. Jeg er på utkikk etter en stålpropell, men har ikke båten tilgjengelig. Vet du benevnelsen på de propellene som passer? evt stigning osv på en 19 fots skj.jeep på 850 kg med motor? bare svar her eller på im om så jeg ikke sporer tråden din helt av..

 

Mvh Glalaks

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

etter å ha kjørt med motoren som forøvrig går meget fint med 98oktan, da jeg tilter drevet opp av vannet tømmer forgasserne seg for bensin.

Ser ut som om det renner ut fra luftinntakene, er det på tide med overhaling av gasserne?

 

Er litt bekymret for synkronisering av gasserene om jeg kjøper repp-sett?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...