wiking1 Startet 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2012 Hei! Jeg kan ikke så mye om motorer men når jeg drar på bånn gass i min wiking 21 med bukh 20 hk så kommer det ganske så svart røyk ut. Er dette helt normalt eller er det en feil med noe? På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Det betyr som regel at motoren ikke klarer å forbruke all dieselen den blir tilført. Det kan skyldes groe under skroget, for tung propell, mye last etc. Det kan også skyldes slitasje, men så lenge den ikke ryker på marsjfart ville jeg ikke ha bekymret meg noe videre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dkt850 Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 (redigert) Sort røyk betyr at det er mer diesel enn det er oksygen å forbrenne dieselen. Det er både mindre "hyggelige" årsaker og mer enkle trivielle årsaker som man først skal tenke på før man tror det verste. Sjekk luftfilter, er det "åpent". Hvor trekkes luft fra. Jeg erfarte på min båt at etter litt gange ble det varmt i motorrommet, og der trekker også motor inn sin luft. Fikk lagt om luftfilter noe så den trekker kjøligere luft, og røyk forsvant. Samtidig ble all diesel forbrent, og det betyr mer effekt og ga da noe høyere toppfart. Redigert 27.Mai.2012 av dkt850 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wiking1 Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Okey:) tror faktisk propellen er litt for stor.... Tror den ryker bittelitt på marsjfart også når jeg tenker meg om, men dette er veldig lite, kanskje normalt. Bør jeg bekymre meg? Sitér dette innlegget Link to post
dkt850 Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Konstant røyk er ikke direkte krise, men oljen blir unødig fort forurenset og det soter til i sylinder og utblås. Om du har kjølevannet ut via eksos så demper det også hvor mye sort røyk du ser, så ser du sort røyk under mars med kjølevann via eksos så er det nok en god del. Vil tro en slik diesel tåler det lenge, men det optimale vil være å få den så "røkfri" som mulig for motor og miljø. Om det har kommet over tid, så sjekk som nevnt luftfilter. Annen sak, når sil på kjølevannsintaket på min begynner å tettes så går motor noe varmere i og med impellerpumpen ikke får trekt inn nok kjølevann. Da kommer røyken tilbake. Så, hvordan er dem med kjølingee på din motor? Sitér dette innlegget Link to post
wiking1 Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Er veldig usikker. Har bare hatt båten i noen dager... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.