Jump to content

Får ikke svingt til venstre.. Kan man justere ultraflexstyring?

morgull

Recommended Posts

Hei. Har nylig kjøpt en eldre Ibiza 19 Sport med 75 hk Yamaha. Det er problemer med styringen på den. Selve styremekanismen fungerer helt fint.Det er ultraflex styring på den koblet direkte inn på motoren. Lett på rattet.

Motoren svinger bare noen få grader på seg ved maks rattutslag til venstre. Til høyre går den helt fint.

Det er fortsatt ca 5 cm igjen av styrestaget som stikker ut på venstre side av motoren. Hadde det gått helt inntil motoren så tror jeg styringen til venstre hadde gått helt fint.

Se bilde:

ca_5_cm_mangler.jpg

Det stopper kontant. Tørr ikke bruke for mye krefter i tilfelle jeg ødelegger noe.

Skal dette staget gå helt inntil motoren? Hvis så er tilfelle, er det noen muligheter for å justere dette?

Har løsnet skruene til styresytemet på hver side av motoren og smurt opp, men det hjelper ikke. Kan heller ikke se at det er noen justeringsmuligheter.

Her er et oversiktsbilde:

stag_fra_motor_til_styring.jpg

En mulighet er å sette på en større lenkearm/stag som går fra motoren og inn i styremekanismen enn det som står der idag. Da vil jeg kunne få svingt litt mere til venstre.

Har også tenkt på å løsne lenkearmen/staget fra styremekanismen og banke forsiktig på enden av kabelen.

Men det jeg gjerne skulle hatt svar på først er om styrestaget som det mangler 5 cm før den er inntil motoren skal gå helt inntil motoren?

Eventuelt andre tips?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Setter jeg rattet i det som blir midt på så står motor svakt til høyre.

Antall omdreininger på rattet er litt over 1,5. Fra midt stilling på motor til maks utslag høyre er det 1 omdreining på rattet. Fra midt stilling på motor til maks utslag venstre er det litt over en halv omdreining.

Er nok noe skit eller rust på styrekabelen som gjør at styrestaget ikke kommer helt inntil motoren på venstre side.

Skal skru av lenkearmen fra motor til styrestaget og smøre opp styrevaieren skikkelig. Håper at det hjelper.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

hørtes ut til at det var litt lite omdreininger fra side til side, mer vanlig med ca 2,5 til 3,5. Det kan jo tyde på at det er kabelen som stopper i noe ja

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

"styrekabelen" skal ikke bare gå helt intil, men du skal kunne trekke den helt ut på venstre side om du står med nesen mot motoren. Av med armen og mutrene på begge sider, så trekker du den rett ut på den siden styrewieren kommer.

Det bør også være innsatt en smørenippel på motoren som smører denne .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...