Jump to content

Kølevandsslange VP 290 DP

juhl

Recommended Posts

Hei

Både den utvendige (den lille, korte S-formede slangen) og den innvendige slangen er "løse", dvs ikke pressede, men festet med slangeklemmer.

PS. Dersom det er den innvendige slangen som skal skiftes mens båten er sjøsatt, så vil vann strømme inn i maskinrommet idet du demonterer denne. Skulle du få problemer med monteringen, er det derfor kjekt å ha en plugg eller lignende klar for å stoppe vannet.

Vannmengden er nokså moderat, så normalt er det ingen problem å gjøre det på denne måten.

Den utvendige slangen har bare til misjon å sørge for vann til motoren når du planer, og kan følgelig skiftes i sjøen uten videre forholdsregler (...forutsatt at du kommer til,da :wink: )

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)

Hei M/Y Ellen Marie,

Tak for dit svar, Det er den S formede slange udenbordsder der skal skiftes, men der er ingen spændebånd på slange ved indgang i transomskjold ( der er ved overgang til drev). Båden er pt på land og drevet er taget af. Jeg kan se at slangen går ind i transompladen, men ikke hvordan den sidder fast.

Spændebåndet er ikke tæret bort da alle andre bånd er der og er i fin stand

I henhold til assembly diagrammer ser det ud som om den er presset fast med den indvendige tilslutning via en konus der skrues tæt når man montere den indvendige tilslutning. men er det rigtigt ?

Hei

Den utvendige slangen har bare til misjon å sørge for vann til motoren når du planer, og kan følgelig skiftes i sjøen uten videre forholdsregler (...forutsatt at du kommer til,da :wink: )

Ja, og du må ha tilgang fra begge sider. Slangen tas ut og monteres fra utsiden etter først å løsnes fra innsiden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

I henhold til assembly diagrammer ser det ud som om den er presset fast med den indvendige tilslutning via en konus der skrues tæt når man montere den indvendige tilslutning. men er det rigtigt ?

Helt korrekt Juhl, slangen må løsnes fra innsiden, Sitter på en "konus" som du sier sammen med den innvendige slangen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hvis du har av type slange med krave på må du løsne inntaks-ventilen innvendig på drevet,

festet med 2 skruer. Sjekk for tæring rundt hullet i drevet før du monterer slangen igjen.

Pass på å få slangen i rett posisjon før du strammer ventilen på plass.

Ventilen skal ikke strammes for hardt.

Det er vel den gamle typen drev som har slangeklemme i begge endene av slangen.

Hvis du har av type slange med krave på må du løsne inntaks-ventilen innvendig på drevet,

festet med 2 skruer. Sjekk for tæring rundt hullet i drevet før du monterer slangen igjen.

Pass på å få slangen i rett posisjon før du strammer ventilen på plass.

Ventilen skal ikke strammes for hardt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei KRL

tak for dit svar - Det er typen uden 2 slangeklemmer ( 290 DP fra 1989)Der er ikke en ventil indvendig, men en bøgning hvor den indvendige slange hen til pumpen er monteret. Denne er skruet på som du nævner.

<{POST_SNAPBACK}>

Trodde jeg hadde dette temmelig klart for meg, men blei etterhvert usikker. Menere bestemt å huske at på mitt DPG-drev er denne slangen festet med slangeklemmer i begge ender. Mener at det ikke er noe innvendig som skal løsnes. Prøvde å finne noen bilder, men klarte det ikke, og drevet er i garasjen, og jeg i nordsjøen...så da så.... :headbang:

...men dersom det er flere versjoner ute og går her, så kan det jo hende at det finnes flere løsninger. Mitt drev er fra 2003, noesom skulle tyde på at det er den NYE typen som har slangeklemme i begge ender :smiley:

(Transom-plata for DPG og DP-290 er helt like)

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)

Hei Rem

Tak for dit svar -  jeg gør mig til akrobat og kravler ned i motorummet

<{POST_SNAPBACK}>

....og mens du er der nede, ta deg tid og se deg omkring. Det er mye interessant å finne bak motoren og rundt transomplate. Smørepunkter feks. Øverst på drevet der styrestaget er festet til styregaffelen sitter det en smørenippel. Press inn med vannfast fett til det tyter ut. Løsne på giveren til tiltinstrumentet og smør mekanismen. Sjekk at jordingswiren fra transomplate til motor er hel og at festepunktene er hele og intakte. Ellers er det greit å nytte anledningen til en runde med kost og vaskevann.

Lykke til.

ad. planlegging:

...men dersom det er flere versjoner ute og går her, så kan det jo hende at det finnes flere løsninger.  Mitt drev er fra 2003, noesom skulle tyde på at det er den NYE typen som har slangeklemme i begge ender :smiley:

(Transom-plata for DPG og DP-290 er helt like)

Da jeg skiftet slangen i sommer på mitt -94 drev, forstod jeg på selgeren at jeg hadde den nye typen slange, men det var sikkert omvendt. Har den nye typen Powertrim, så jeg har vel forvekslet litt her.

Hei KRL

tak for dit svar - Det er typen uden 2 slangeklemmer ( 290 DP fra 1989)Der er ikke en ventil indvendig, men en bøgning hvor den indvendige slange hen til pumpen er monteret. Denne er skruet på som du nævner.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei juhl!

Har du fått byttet slangen?

Hvis ikke, vær oppmerksom på følgende:

På mitt 290DP-drev (fra 1989) så er bolthodestørrelsen i tommer, (3/8") og det er viktig å bruke tommerverktøy av god kvalitet for å få løsnet disse to boltene på bendet på innsiden av skjoldet. Hos meg, er dette bendet en ventil med en liten arm på oversiden. Du ser nesten ikke ventilhendelen før du har tatt ut bendet! (Tidligere båteier garanterte at det ikke var noen ventil der...).

Men vær klar over dette med tommestørrelser, da det er ganske så trangt og det er dårlig plass for å komme til disse to boltene (spes den ene!). Jeg fikk beksjed fra VP-reparatør, at det var 11 mm, og jeg måtte til slutt ta ut motoren for å komme til med ordentlig verktøy. Det viste seg da at det var tomme-dimensjon på bolten. Jeg byttet forøvrig til umbrakoskrue (std 1/4" UNF), så nå er det meget enkelt å skru disse ut igjen. Bruk gjerne litt kobberpasta på gjengene før du skrur boltene inn igjen, så løsner de neste gang også :-)

Redigert av fredriksen (see edit history)

Jeg fikk beksjed fra VP-reparatør, at det var 11 mm, og jeg måtte til slutt ta ut motoren for å komme til med ordentlig verktøy.

Det er tomme-dim på skruene tilsvarende 11mm. På min båt var den ene skruen tæret slik at dim

var ca 10,3 mm. Skikkelig vrien. Kjøpte et verktøysett en gang som ikke stemte med målene,

og dette settet har berget meg mer en en gang. Suverent på slitte/tærede skruer.

Tak for jeres gode input - jeg har ikke skiftet slangen endnu - der er 2 mdr til søsætning.

Jeg synes at VP skifter mellem tomme og mm bolte på drev efter hvad de har på lager. Min gamle båd havde et 280 drev og der var alt i tommer. På 290 er nogle bolte i tommer og nogen i mm.

Med hensyn til at bruge kobberpasta da bruger jeg altid aluminiums pasta eller vandfast fedt. Kobberpasta kan give korrision på aluminium. Et godt fif inden at man løsner en rustfri bolt der sidder i aluminium er at give den et let slag med en hammer inden at man skruer den ud. dermed løsnes aluminiumsoxiden der dannes omkring bolten i gevindet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...