Jump to content

AQAD 41A med lavt oljetrykk, årsak/løsning

Neros

Recommended Posts

Hei..

Jeg har 2 stk av disse i en Fjord 1001 CB.

Styrbord motor har et lavere trykk enn babord motor, jeg mistenkte lenge at dette skyldes def trykksensor, men har opplevd at oljetrykks alarmen har slått ut ved hurtig stenging av gasspådrag. Trykk ved kald motor er ca. 2 bar på tomgang og øker ikke ved å ruse motor, ved varm motor er den i overkant av 1 bar på tomgang og øker til 2 bar ved normal gange/rusing.

Jeg har ikke tilgang på manometer for øyeblikket så 100% sikker på aktuelt trykk vet jeg ikke.

Men la oss anta at målt trykk er riktig, dvs for lavt. Hva kan være årsak..? Og eventuelt løsning?

Motor har gått rundt 1800 timer,har riktig viskositet på olje (har skiftet olje), ingen tegn til gjenomslag dvs ingen pulsering ved oljelokk, virker sprek og er stabil i temperatur uansett belastning. (ligger mellom 80 og 90 grader)

Noen som vet hvor jeg kan/bør montere oljetemp sensor..?

Joda, tanken med å bytte sensor har jeg vært inne på. Men har det jæ.... trangt til styrbord motor, og jeg skal i løpet av sommeren bytte begge sensorer pga bytte av samtlige original instrumenter.. Så jeg vil nødig gjøre jobben 2 ganger. Men jeg får se å få fart på bygging av nytt instrumentpanel :-)

Tett sil i bunnen, hvs kan gjøres..? Her går vel olja direkte til pumpa, så det kan være vanskelig å få kjørt ren olje motsatt vei for å rense opp...?

Ser av manual at det skal sitte en trykkregulator før filteret på oljefilter konsollen... Noen erfaringer med at disse blir slitne, og trykket faller...?

hei dette er helt sikkert trykkvaktene dine..... :yesnod: hadde samme problemet på min Tamd 71B byttet først oljefølerne uten hell. det samme skjedde når motorer hadde blitt gode og varme etter pådrag. Tok jobben i våres og skrudde av innsuget på intercooler for og komme til trykkvakten på SB motor. Det er en ordentlig drittjobb på SB motor . bedre og hoppe i det med en gang. :sweat:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Prøvde i går å få byttet om oljetrykk givere, men sliter med å komme til. Må man virkelig demontere halve motoren for å komme til med verktøy..?

Jeg må ha av disse giverene for å komme til trykkregulator på oljefilterblokka...

Lurer stadig på en god lokasjon for å montere oljetemp-giver. Jeg ser det sitter en blindplugg på oljefilterblokka, kan dette være riktig sted å montere giver..?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...