Jump to content

Problem med igangsetting av vannpumpe etter opplag

andersb

Recommended Posts

Hei, fyllte (endelig) vanntanken i dag og koblet sammen alt av slanger, pumper, varmtvannstanker osv etter å ha hatt alt tomt for vinteren.

Fyllte 100% full tank, primet pumpa litt og prøvde fyre i gang systemet med åpne kraner, 0 respons, verifiserete at pumpen virket, både med at den slipper ut vakuum når jeg kobler fra slangen fra tanken, samt koblet den til liten vannkanne, så pumpe og alle kraner virker. Men pumpen klarer bare ikke få noe fra hovedvanntanken i båten. Prøvd å suge på slangen fra vanntanken uten hell.

I fjor var den også vanskelig å få i gang, måtte suge frem, samt det gikk ikke når den var halvfull, måtte godt over halveis for å få i gang.

Desverre er vanntanken umulig å komme til for inspeksjon.

For ordens skyld,alt ble tømt 100%, i tilegg har båten stått lagret innendørs i varm hall.

Hei, pumpen og hele vannsystemet virker fint, har koblet på "løs" tank for å teste, så alle kraner, utedusj, osvosv virket fint da, også varmtvannstanken.

Det er selve tilgangen på vann, fra tank til pumpe som er problemet, virker nesten som det er en "propp" somehow, uten at jeg klarer skjønne hvordan det kan skje, har fyllt tanken så full at utlufting en renner over.

Redigert av andersb (see edit history)

Fikk løst det

prøvde først vakumpumpe, virket ikke

prime sugeslangen mot tanken med å fylle med vann så koble på, virket ikke

løsningen ble å raide biltema for ymse da "handlekurven" ble 2 båtlapper fort på vanlig båtbutikk.

kjøpte Y ledd, så koblet jeg 1 arm inn mot pumpe, 1 mot tank, og siste på vannslangen på brygga

fikk fyllt/primet hele systemet på 3 forsøk, og da fikk jeg også ut vann av overskuddsgjennomføringen ut av skrogsiden, fra vanntanken, koblet det så fort på vannpumpen og alt er nå ok, litt sært.

tror hovedfeilen kontra tidligere år, nok er at jeg har for mye diesel (ca600-700?) og ligger lavt bak, og pumpe/ymse er "høyt" i bauen. ca 5 meter slanger gjetter jeg på, og stigning på 50-80cm?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...