Godværseileren Startet 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2012 Noen som vet om noen som driver med rigging i Stavangerområdet? Trenger noen til å gå over systemet og bytte nødvendige skjøter og fall. Jeg har ikke fått utført sånt arbeid før og setter pris på å få noen anbefalinger. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Westcoast yathing som holder ril hos Lunde båt på Engøy. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
JGH Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Skjøter og fall er da enkle skifte. Fallene syr du sammen ende mot ende og drar igjennom. Stående rigg er derimot greit å få sjekket innimellom. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Godværseileren Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Takk for gode svar begge to! Erik: har du erfaring med Westcoast? Gjør de en bra jobb til fornuftig pris etc.? JGH: Jeg har tenkt på å gjøre noe i den retning du beskriver, men ser noen problemer. Fallene kommer vel ferdig spleiset med svivel, så den enden kan ikke trekkes gjennom. Eksisterene fall er med vier, så jeg kan vanskelig få sydd den delen til det nye fallet. Hvordan blir dette...? Hvordan gjør jeg det? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 med vaierfall er det lettest å skjære/klippe av den enden som du fester i seilet, deretter knyte og teipe på et veldig tynt tau som du fester i fallet så drar du det gjennom, ikke noe problem gjorde det selv på en gammel mast i våres. Selv tar jeg ut alle fall av masten om vinteren så de skal holde seg bedre, er ikke fornøyd med de som står der så det blir bytte på meg til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 28.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2012 Hans på Sølyst. Er det "Shipshape" firmaet heter? Trivelig kar med peiling langt over det nornale. Forhandler for Selden mast blandt annet. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Godværseileren Svart 29.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Takk Seilaren! Har hørt om Shipshape i den anledning før, og med dine tilbakemeldinger skulle saken være grei. Kristian-h: høres ut som måten det må gjøres på ja. Takk. Årsaken til at jeg må få gjort dette er at jeg ikke får opp forseilet på rullestaget. Litt usikker på om feilen ligger i vaieren som har noen kraftige bend eller om det er skinnen i staget som er ødelagt. Noen teorier på hvorfor seilet stopper midtveis på staget? Kan jeg finne ut av dette på en grei måte selv? Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Hei. Jeg har erfaring med WCY i Stavanger. Er en Benjamin som driver det. Han har peiling han, men avtal pris i forkant. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Sun Flyer Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Det kan være en bulk i profilen hvis toppsvirvelen stopper halvveis oppe. Eller dritt i sporet, eller dårlig innmating av seilet i profilen.Prøv å heise toppsvirvelen opp i staget uten seilet for å se om det kiler seg på samme sted. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Godværseileren Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Er det en stor sak å få fikset det hvis det er en bulk som Sun Flyer beskriver? Mye tyder på at det må være noe sånt. Toppsvivelen henger seg også opp alene, så det er ikke innmating av seilet. Den stopper kontant, ikke gradvis mer motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 fagfolk vil nok si atdu skal skifte hele den skadde profildelen. Det blir dyrt. Men prøv først å ta ned forstaget og bende det skadde området tilbake. Og slip over etterpå. Det kan gå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Godværseileren Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Takk Sun Flyer. Det er nettop det du beskriver jeg vil ungå, nemlig at fagfolk sier at man må bytte alt. Ofte finnes det allikevel løsninger som er gode nok for en enkel turseiler :) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 (redigert) Eksisterene fall er med vier, så jeg kan vanskelig få sydd den delen til det nye fallet. Hvordan blir dette...? Hvordan gjør jeg det? ....med vaierfall er det lettest å skjære/klippe av den enden som du fester i seilet, deretter knyte og teipe på et veldig tynt tau som du fester i fallet så drar du det gjennom.... Det er noe som skurrer her. Eksisterende fall med wire trekker du ut med wiren først. Løsne opp knuten i andre enden av fallet, som kommer ut nede ved masten eller går gjennom blokk i mastetoppen. Sy på en line som er lang nok til å gå helt opp og ned igjen. Denne linen (helst en kraftig en som holder) må ikke bli tykkere enn selve fallet for da kan den kile seg fast. Trekk forsiktig i wire enden og før samtidig linen inn i masten/blokken. Hold litt igjen i linen til du merker at vekten av fallet trekker seg selv ut. Når du har tak i enden løsner du linen fra fallet knytter line-endene sammen til du er klar til å fullføre prosessen motsatt vei. Kan du spleise selv (finnes mye litteratur) kan du bytte ut det meste av tau og wire. Vist ikke finnes det fortsatt folk i regionen som utfører denne prosessen for deg. Muligens du fortsatt kan bestille nytt fall med wire i Stavanger. Siden du er turseiler kan du klare deg med fall uten wire. Finnes fall i butikken som er beregnet på dette. Enklere og rimeligere i lengden. Redigert 31.Mai.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
JGH Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Nytt fall uten vaier er å anbefale, men mulig trinsa i masta må skiftes, kurant sak. Eg slapp å bytte trinse på min forrige båt. Skiftet til 8mm dynema som eg kjøpte av Anders Falch på finn.no. Mulig han har meir igjen, har iallefall annonse med diverse tilsalgs der. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Jawik Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Enig med Sun Flyer. Fagfolk skal jo leve av dette og vil helst ha mest mulig i ordreboka Var i kontakt med en seilmaker i går og som anbefalte meg å bytte ut alt i en seilpakke. Seil som knapt nok var brukt men hadde fått litt røff behandling i vinter. Seilene i pakken beholdes Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.