Jump to content

Firma i Stavanger som driver med rigging av seilbåt?

Godværseileren

Recommended Posts

Takk for gode svar begge to!

Erik: har du erfaring med Westcoast? Gjør de en bra jobb til fornuftig pris etc.?

JGH: Jeg har tenkt på å gjøre noe i den retning du beskriver, men ser noen problemer. Fallene kommer vel ferdig spleiset med svivel, så den enden kan ikke trekkes gjennom. Eksisterene fall er med vier, så jeg kan vanskelig få sydd den delen til det nye fallet. Hvordan blir dette...? Hvordan gjør jeg det?

med vaierfall er det lettest å skjære/klippe av den enden som du fester i seilet, deretter knyte og teipe på et veldig tynt tau som du fester i fallet så drar du det gjennom, ikke noe problem gjorde det selv på en gammel mast i våres.

Selv tar jeg ut alle fall av masten om vinteren så de skal holde seg bedre, er ikke fornøyd med de som står der så det blir bytte på meg til vinteren.

Takk Seilaren! Har hørt om Shipshape i den anledning før, og med dine tilbakemeldinger skulle saken være grei.

Kristian-h: høres ut som måten det må gjøres på ja. Takk.

Årsaken til at jeg må få gjort dette er at jeg ikke får opp forseilet på rullestaget. Litt usikker på om feilen ligger i vaieren som har noen kraftige bend eller om det er skinnen i staget som er ødelagt.

Noen teorier på hvorfor seilet stopper midtveis på staget? Kan jeg finne ut av dette på en grei måte selv?

Eksisterene fall er med vier, så jeg kan vanskelig få sydd den delen til det nye fallet. Hvordan blir dette...? Hvordan gjør jeg det?

....med vaierfall er det lettest å skjære/klippe av den enden som du fester i seilet, deretter knyte og teipe på et veldig tynt tau som du fester i fallet så drar du det gjennom....

Det er noe som skurrer her.

Eksisterende fall med wire trekker du ut med wiren først. Løsne opp knuten i andre enden av fallet, som kommer ut nede ved masten eller går gjennom blokk i mastetoppen. Sy på en line som er lang nok til å gå helt opp og ned igjen. Denne linen (helst en kraftig en som holder) må ikke bli tykkere enn selve fallet for da kan den kile seg fast. Trekk forsiktig i wire enden og før samtidig linen inn i masten/blokken. Hold litt igjen i linen til du merker at vekten av fallet trekker seg selv ut. Når du har tak i enden løsner du linen fra fallet knytter line-endene sammen til du er klar til å fullføre prosessen motsatt vei. Kan du spleise selv (finnes mye litteratur) kan du bytte ut det meste av tau og wire. Vist ikke finnes det fortsatt folk i regionen som utfører denne prosessen for deg. Muligens du fortsatt kan bestille nytt fall med wire i Stavanger.

Siden du er turseiler kan du klare deg med fall uten wire. Finnes fall i butikken som er beregnet på dette. Enklere og rimeligere i lengden.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Enig med Sun Flyer. Fagfolk skal jo leve av dette og vil helst ha mest mulig i ordreboka :giggle: Var i kontakt med en seilmaker i går og som anbefalte meg å bytte ut alt i en seilpakke. Seil som knapt nok var brukt men hadde fått litt røff behandling i vinter. Seilene i pakken beholdes :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...